Förarsätet kan skjutas till mitten i Audis nya koncept

2018-08-27 07:38  

Audis nya koncept är gör 0-100 på drygt två sekunder. Samtidig ger solid-state-batteriet en räckvidd på 50 mil. PB18 e-tron ska fungera som vardagstransport, men på tävlingsbanan kan förarsätet skjutas till mitten.

Audi valde Kalifornien och Pebble Beach Automotive Week i Monterey för ett visa upp sitt teknik- och designkoncept PB18 e-tron. Formerna kommer från Audis designcenter i Malibu, och den nya elbilen har vissa gemensamma drag med ”Aicon”.

Men förra årets koncept var en automatiserad lyxvagn för långfärder – PB18 e-tron är en ren sportbil, för tävlingsbanan såväl som för gatan. Till skillnad från Audis övriga koncept är fordonet helt befriat från förarstöd eller autonom teknik, allt för att hålla vikten nere.

Läs mer: Audis vd gripen

Bilen är 4,5 meter lång och hela två meter bred, med en hjulbas på 2,7 meter. Som på en bil med mittmotor ligger tyngdpunkten bakom föraren, framför bakaxeln. Karossen är en blandning av aluminium, kolfiber och kompositmaterial. Den väger strax under 1 550 kg, där den stora bördan utgörs av det vätskekylda solid-state-batteriet med en kapacitet på 95 kWh. En full laddning ska räcka över 50 mil enligt WLTP-cykeln, och möjligheten att ladda med 800 volt innebär att batteriet ska ha full kräm på 15 minuter.

En elmotor på framaxeln ger 150 kW och två motorer på bakaxeln levererar tillsammans 300 kW. Sammantaget innebär det 500 kW – men föraren kan tillfälligt frammana upp till 570 kW. Bilen levererar ett vridmoment upp till 830 Nm, och 0-100 km/h avverkas på drygt två sekunder. Till vardags har föraren dock möjlighet att ställa in fordonet för maximal räckvidd.

De åkande skyddas av en monocoque-struktur. Där finns plats för två personer – om man så vill. Förare som inte har sällskap kan välja att flytta förarsätet från standardpositionen till vänster i bilen, till en central position – detta tack vare att styrningen och pedalerna är elektroniska. Ratt och instrumentering följer med. Ett passagerarsäte med trepunktsbälte kan fällas upp ur golvet vid behov.

Läs mer: Biljättarna i samarbete – ska utveckla vätgasbilar

– Vi vill erbjuda föraren en körupplevelse som annars bara är tillgänglig i en tävlingsbil som Audi R18. Det är därför som vi har utvecklat interiören runt den idealiska förarpositionen i mitten. Samtidigt var vår målsättning att ge PB18 e-tron en hög nivå av användbarhet för vardagsbruk – inte bara för föraren, utan även för en potential passagerare, säger Gael Buzyn, chef för the Audi Design Loft i Malibu i ett pressmeddelande.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt