Åtta nya tankstationer för vätgas

2017-07-10 10:30  
Foto: Pontus Lundahl / TT

Delfinansieringen av åtta nya svenska vätgastankstationer har fått godkänt av EU. Nu blir det upp till orterna längs storstadsstråken att visa att man vill ha dem.

I dagsläget finns bara fyra tankstationer för vätgas i Sverige: Arlanda, Göteborg, Mariestad och Sandviken. Men antalet bränslecellsbilar är inte mycket större, omkring ett 20-tal. Tankinfrastrukturen har lyfts fram som ett stort hinder för utvecklingen.

I torsdags godkände EU:s fond för ett sammanlänkat Europa delfinansieringen av en nordisk vätgaskorridor, Nordic hydrogren corridor. Det innebär att åtta nya tankstationer för vätgas kan byggas i Sverige, enligt Vätgas Sverige som står bakom ansökan tillsammans med Aga, Hyundai och Toyota.

-Det här är en jätteviktig pusselbit i en utbyggd infrastruktur för elbilar med bränsleceller. Nu börjar vi arbetet med att välja ut dessa orter och vi räknar med att stationerna ska vara på plats före 2020 års utgång, säger Björn Aronsson, verksamhetsledare för Vätgas Sverige.

Ett krav från EU:s fond är att tankstationera placeras längs transportkorridorerna som binder samman Köpenhamn, Oslo och Stockholm. Exakt var stationerna hamnar är dock upp till projektet att avgöra.

-De kommer att hamna längs motorvägarna. Sen får vi se vilka orter som är mest på hugget och som vill göra vätgas till en del av sin strategi. Vi har redan en bruttolista med ett antal orter. Sen får vi se vilka som kliver fram, säger Björn Aronsson och menar att man förmodligen kommer att veta vilka det blir under slutet av året.

Projektet har en budget på 187 miljoner kronor.

Sedan tidigare är det klart att ytterligare två stationer ska byggas. En i Malmö och en i Västberga i Stockholm. Det innebär att Sverige kommer att ha minst 14 stationer år 2020.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL