Fordon
21 år och redan elbilsveteran
KTH-teknologen Caroline Magnusson är bara drygt 21 år men redan elbilsveteran. Hon gillar OKQ8:s planer på att bygga snabbladdningstationer utefter de stora E-vägarna men vill hellre ha fler långsamladdade stolpar i stan.
Caroline Magnusson är välkänd i elbilskretsar. Hon renoverade själv en Renault Clio Electric som skolprojekt i gymnasiet för två år sedan och hon tillhör den välkända elbilsfamiljen Magnusson i Täby, där pappa Lars är en av förgrundsfigurerna i Elbilssverige.
Ny Teknik frågade dem om sina erfarenheter av elbilar och laddning.
Vad är era reaktioner på OKQ8:s planer att göra E-vägarna till "electric highways"?
Lars Magnusson:
- Det är jättebra att man förbättrar infrastrukturen för elbilar. Det är dock synd att standarden inte är satt vilket gör att man alltid måste ha vanliga kontakter också, så att de som har bilar som kan ladda med snabbladdare kan ladda oavsett standard.
Caroline Magnusson:
- Jag tror inte att man måste stressa med en stor utbyggnad av snabbladdningsstationer. Det är bättre att satsa på lättillgängliga mindre laddstolpar, där man laddar med 16 A, vilket ger cirka 2 mil ström på en timme, och vänta ett par år tills det finns en bra standard. Dock är det bra om OKQ8 väljer att sätta upp några stycken snabbladdningsstationer inom snar framtid för att hjälpa utvecklingen.
Behövs verkligen snabbladdning? Det tar ju 20-30 minuter att ladda och det är rätt lång tid på en bensinstation.
Lars Magnusson:
- Ja, de är att bra komplement till ordinarie laddning. Med de tre snabbladdningsstationerna som finns för Berlingo i Stockholm har vi vågat ge oss ut på längre turer och köra mer än batterierna egentligen klarat. Det är en säkerhet/trygghet att kunna stanna om det är på gränsen att komma hem.
Caroline Magnusson:
- Ja, det behövs. Elbilen är i dagsläget inte tänkt för att åka på långsemester med, men är optimal för de kortare sträckorna till vardags. Om elen knappt räcker för att ta sig hem är det jättebra att kunna svänga förbi macken och ladda i 5 minuter för att få ett par mils extra laddning. Det skall inte jämföras med en bensinbil som man alltid tankar fullt; att den laddar fullt på 20 minuter betyder inte att man måste stå där i 20 minuter.
Vad är din och din familjs erfarenhet av att köra elbil till vardags? Funkar det verkligen?
Lars Magnusson:
- Ja, vi har kört dagligen utan problem med två elbilar i 5 år och totalt kört mer än 10.000 mil.
Caroline Magnusson:
- Ja, vi klarade oss till exempel i 14 månader helt utan bensinbil - men med tre elbilar. Det är enklare än att tanka, bara stoppa in sladden i kontaktuttaget, det är billigt, bara två kronor milen, och det är miljövänligt och tyst. Annars är det som att köra en vanlig bil.
Har det hänt att ni blivit stående på grund av laddningstorsk?
Lars Magnusson:
- För mig har det aldrig hänt under de 5 år jag kört, men jag har ofta fått stanna och ladda på vägen.
Caroline Magnusson:
- Jag har blivit stående 500 meter hemifrån och fick ringa mamma som fick bogsera mig. Det hände precis i början när jag ville se hur långt man kom när instrumentpanelen påstod att batterierna var nästan tomma. Efter det har det inte hänt, nu vet jag ju hur stor "reservtanken" är.
Vad hände med den Renault Clio Electric som du byggde av hopplockade delar för två år sedan? Rullar den fortfarande?
Caroline Magnusson:
- Jag använde den dagligen för att ta mig till skolan och aktiviteter i Täby, och jag hade den i två år. Sedan började jag plugga på KTH i centrala Stockholm och sålde den eftersom det är opraktiskt att ta sig med bil till stan. Såvitt jag vet rullar den fortfarande hos den nya ägaren.
Lars Magnusson:
- Jag tror den rullar, men många av av de gamla eldrivna Cliobilarna har problem med reservdelar. Bilen är trots allt 15 år gammal. Vi har numera de något modernare och stabilare Citroen Berlingo numera och jag har låtit bygga om en Mercedes A-klass till elbil.
Hur många känner ni som kör elbil till vardags i dag?
Lars Magnusson:
- Minst tio personer
Caroline Magnusson:
- Jag känner cirka åtta tycken. Det blir lätt att man lär känna andra elbilsförare när man har elbil eftersom man hjälps åt med reservdelar och laddstolpstips. Dessutom har familjevänner inspirerats att köpa elbil.