Fordon
1 000 km med inbyggt batteri i bilen
I projektet Embatt ska batteriet integreras i chassit och ge en körsträcka på 1000 km mellan laddningarna. Foto: Embatt
Thyssenkrupp satsar nu på utveckling av energitäta elbilsbatterier som byggs in i chassit och ger körsträckor på 1000 km.
Inom utvecklingsprojektet Embatt, där industrikoncernen Thyssenkrupp ingår, är målet att ta fram elbilsbatterier som helt integreras i bilchassit och med energitätheten 450 Wh/l ska göra det möjligt att färdas upp till 1000 km mellan uppladdningarna.
Förutom Thyssenkrupp deltar även företaget IAV GmbH och Fraunhoferinstitutet IKTS. Man tar speciellt fasta på tillverkningstekniken för detta högeffektiva litiumjonbaserade batteri.
- Fortfarande finns flera tekniska utmaningar att lösa, men med de olika kompetenser de tre projektdeltagarna besitter blir det möjligt, säger Wolfgang Reimann vid IAV.
IAV bidrar främst med styrsystemkunnande, medan Thyssenkrupp har erfarenhet av produktionsutrustning för bilindustrin och Fraunhoferinstitutet IKTS är specialiserat på utvecklings av batterielektroder och laserbaserade sammanfogningsmetoder.
Med den samlade kunskapen inom materialteknik och rationella tillverkningsmetoder ska kostnaden för litiumjonbatterier kunna hållas vid 200 euro/kWh.
Projektet Embatt löper under tre år. Medel kommer bland annat från tyska delstaten Sachsen. Målet är att kunskapen ska överföras från forskningsprojektet till ett framgångsrikt industriprojekt.