Volvo Cars uppdaterar hybrider – så lång räckvidd får de

2021-09-08 14:05  
Foto: Volvo Cars

En uppdatering av hybriddrivlinan som sitter i 90- och 60-bilarna. Nu meddelar Volvo att de uppgraderar batteri samt elmotor i hybriderna som därmed ska klara vardagskörningen helt på el.

Det är ett tag sedan Volvo begåvade sina större modeller med laddhybriddrivlina. Men även om de har varit ett välbehövligt steg på elektrifieringsresan har räckvidden på el varit kort.

Nu tar tillverkaren tag i detta och introducerar en ny förbättrad drivlina.

De två stora ändringarna är att man lägger till ett tredje lager celler i 90- och 60-seriens hybrider vilket innebär att den nominella energin går från 11,6 kWh till 18,8 kWh.

Den bakre elmotorn får effekten uppskruvad till 108 kW/ 145 hästkrafter – vilket är en rejäl uppgradering jämfört med de 68 kW/ 88 hästkrafter den hade tidigare.

Läs mer: Lista: Åtta hetaste bilnyheterna från Kina

För dem som gillar att addera innebär det att drivlinan i tappningen Recharge T6 totalt levererar 257 kW/350 hästkrafter och systemeffekten i toppversionerna Recharge T8 hamnar på 335 kW/455 hästkrafter. Det senare är den mest kraftfulla drivlinan som Volvo någonsin släppt ut på marknaden.

Uppdateringen innehåller även att vissa modeller (XC60, S/V90) ska gå att köra med så kallad enpedalskörning. Alltså att man använder elmotorn som bromskraftsgenerator och sålunda endast i undantag ska behöva använda bromspedalen.

Teknikchefen: ”Ska inte vara beroende av diesel i vardagskörning”

Men så till det ack så viktiga. Det större batteriet innebär att räckvidden på el förbättras avsevärt. Upp till 90 kilometer ska det gå att köra under goda förhållanden och Volvo räknar med att det ger upp till 50 procent lägre koldioxidutsläpp.

– Det är 2021 och människor ska inte längre behöva vara beroende av bensin eller diesel i sin vadagskörning, säger Henrik Green, teknikchef på Volvo Cars.

Den nya drivlinan, med starkare elmotor och större batteri, introduceras på samtliga laddhybrider baserade på den större SPA-plattformen.

Läs mer: Toyotas första elbil är här – 14 till på väg

Fakta: Volvos nya hybriddrivlina

Före uppdatering

S/V60

Maxeffekt: 251 kW/ 340 hk (T6), 288 kW/ 390 hk (T8)

Officiell räckvidd: 55 km

S/V90

Maxeffekt: 251 kW/ 340 hk (T6), 288 kW/ 390 hk (T8)

Officiell räckvidd: 50 km

XC60

Maxeffekt: 251 kW/ 340 hk (T6), 288 kW/ 390 hk (T8)

Officiell räckvidd: 48-50 km

XC90

Maxeffekt: 288 kW/ 390 hk

Officiell räckvidd: 50 km

 

Efter uppdatering

S/V60

Maxeffekt: 257 kW / 350 hk (T6), 335 kW / 455 hk (T8)

Officiell räckvidd: 90 km (OBS inte typgodkänt)

S/V90

Maxeffekt: 257 kW / 350 hk (T6), 335 kW / 455 hk (T8)

Officiell räckvidd: 90 km (OBS inte typgodkänt)

XC60

Maxeffekt: 257 kW / 350 hk (T6), 335 kW / 455 hk (T8)

Officiell räckvidd: 90 km (OBS inte typgodkänt)

XC90

Maxeffekt T8:  335 kW / 455 hk

Officiell räckvidd: 90 km (OBS inte typgodkänt)

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt