Lista: Åtta hetaste bilnyheterna från Kina

2021-04-22 15:28  

Glöm VW ID.6 Toyota BZ4X och Mercedes EQB. I Shanghai bjöd de inhemska tillverkarna bland annat på en valinspirerad design, 100 mils räckvidd – och elbilar för under 50 000 kronor.

Bilmässor har länge varit de största arenorna för tillverkarna att visa upp sina nyheter. Även om det på senare tid har blivit allt sämre närvaro på dessa – så spelar de fortfarande en stor roll.

Nu pågår Auto Shanghai 2021 där de drygt 170 kinesiska alternativen gör vad de kan för att sno åt sig strålglans.

Kolla in vår lista, som helt exkluderar världsnyheter från de globala märkena, här nedan.  

BYD EA-1

Här i väst pratar vi om 40 mil som en slags gräns för vad elbilar behöver klara för att man ska tycka att det är tillräckligt räckvidd. I Kina har man helt andra måttstockar. BYD, som är en storspelare när det gäller alla former av elektriska fordon (inte minst bussar) visar i Shanghai upp kompaktmodellen EA-1 som visar vad lång räckvidd är.

Läs mer: Kinas elbilsboom har Tesla som förebild

Bakom det väldigt anonyma namnet finns en modell byggd på en ny plattform som utlovar enorm prestanda. Vad sägs om upp till 100 mils räckvidd, 800 volts elariktektur där fem minuters laddning ska ge 15 mil. Därtill kan man om man verkligen har bråttom få till 0-100 km/h-acceleration på 2,9 sekunder. Detta i ett sött litet paket. Och gillar man inte designen så kommer det inom kort komma fler alternativ.

Plattformen är nämligen något som BYD erbjuder till ”hela branschen”.

Roewe Jing Foto: Roewe

Roewe Jing

Vi får ofta höra bildesigners animerat prata om sina kreationer som ”muskulösa, dynamiska och strömlinjeformade”. Inspiration sägs ofta komma från ”balla” djur som tigrar, hajar eller dylikt. Men inte hos Roewe. Deras modell Jing har en front inspirerad av bardvalar. Jing betyder även val på kinesiska och tillverkaren beskriver sin bil så här:

”Som den första produkten av en ny serie från Roewe, Jing ska axla ansvaret att accelerera märkesvitaliteten, identiteten samt visa att märket siktar uppåt”.

Hongqi S9 Foto: Hongqi

Hongqi S9

Det finns många lyxtörstande kineser som är villiga att kasta pengar på det dyraste och senaste. Men oftast har det handlat om europeiska märken. Det vill biljätten FAW ändra på och tillsammans med italienska Silk har de tagit fram ett alternativ för den inhemska marknaden.

Hongqi S9 är framtagen under Walter da Silvas översyn. Känns namnet igen? Da Silva är VW-gruppens tidigare designchef och som sådan var han bland annat ansvarig för Audi R8 och A5 samt Lamborghinis koncept Miura från 2006. S9 är en laddhybrid vars V8 i kombination med elmotorer ska ge 1 400 friska hästar. Och de som dristas att trycka plattan i mattan – kan få uppleva acceleration i nivå med en F1-bil.

Hengchi 1 Foto: Hengchi

Hengchi 1

Vad sägs om en bil som har ”evig hastighet”? Det är vad man får med modell 2 från Hengchi vars märkesnamn ungefär översätts så. Märket lanserades så sent som i fjol av Evergrand Group, som för övrigt äger resterna av Saab Automobiles/NEVS, Faraday Future samt en del i Koenigsegg.

Märket visade faktiskt upp hela sex modeller, allt från suvar till minibussar och sedaner. Till de senare hör modell 1 som marknadsförs som en kinesisk Mercedes EQS.

Utöver premiumkvalitet i interiör utlovas även en räckvidd på 760 km per laddning

Xpeng P5 Foto: Xpeng

Xpeng P5

Det må se ut som en ganska ordinär bil, särskilt om man jämför med en del andra på den här listan. Men Xpeng P5 har ett ess i rockärmen. Den är nämligen bestyckad med inbyggda lidarsensorer. Enligt tillverkaren har dessa inkorporerats i fronten och de ska kunna upptäcka och identifiera fotgängare och andra trafikanter – detta helt oberoende av väder- och ljusförhållanden.

Det här är även enligt Xpeng ett viktigt steg på vägen mot full autonomi och på två till fyra års sikt ska de erbjuda nivå 4 på skalan för självkörande fordon. Värt att nämnas är att bilen har 32 olika former av kameror och radarsensorer.

Zeekr 001

Zeekr 001

Geelykoncernen hade en bred palett med utställningsbilar med i Shanghai. Från pålitliga XC40 Recharge till sista ”Final Edition” av laddhybriden Polestar 1. Därtill visade man även upp elbilen Geometri A Pro med 150 kW batteri samt Lynk&Co 05 som påminner en del om C40.

Men nytt var även att man brett presenterade det nya märket Zeekr. Märkesnamnet kommer av en kombination av generation z och ”geek” och nischen de har ritat ut åt sig är att de ska vara mjukvarudrivna.

Modellen 001 är intressant då den är baserad på gruppens nya plattform SEA, och planen är att vi även ska få se märket på våra breddgrader.

 

Ora Punk Cat

Pablo Picasso skämtade en gång och sa ”bra artister kopierar, stora artister stjäl” – och det var något som Applelegandaren Steve Jobs tog fasta på när han anammade uttalanden och la till ”Apple har alltid skamlöst stulit de bästa idéerna”.

I Kina har även synen på copyright varit sisådär och när man tittar på Ora Punk Cat… känns dragen igen.

Men klassiska drag till trots, drivlinan år modern och så är även hur namnet kom till. Tydligen så fick internet rösta mellan: Elf Cat, Punk Cat, Noble Cat, Persian Cat, Royal Cat samt Big Orange Cat.

När det kommer till det tekniska vill Ora inte säga särskilt mycket, däremot vill de gärna påpeka att det här är en bil som de hoppas att kvinnor ska uppskatta… vad de nu menar med det.

Hong Guang Mini EV Cabrio Foto: Hong Guang
 

Hong Guang Mini EV Cabrio

Mini-elbilen Hong Guang är en storsäljare i Kina. Faktiskt har man enbart i februari sålt 57 000 exemplar av bilen som har en prislapp motsvarande under 50 000 kronor.  Lättviktsmodellen är producerad med minsta möjliga antal komponenter och tydligen ska det inte ta mer än fyra timmar att bygga ihop ett exemplar.

Cabrioletversionen må vara något mer komplicerad och säkerligen kosta lite mer. Dock räknar man kallt att den ska bygga vidare på framgångssagan när den lanseras på marknaden i början av 2022.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt