Toyotas första elbil är här – 14 till på väg

2021-04-21 11:11  

Äntligen kanske vissa skulle säga, men nu är den här. Toyota har presenterat sin första helt batterielektriska bil, konceptet BZ4X. Men redan om fyra år kommer den att ha ytterligare 14 yngre syskon.

Det finns de som skulle säga att Toyota är senfärdiga när det kommer till elektrifiering, men den japanska tillverkaren skulle snarare vilja säga som Skalman: ”Man ska skynda långsamt”. De har sedan slutet av 90-talet levererat ut miljontals hybrider och nu så kommer då äntligen den första helt batterielektriska modellen kallad BZ4X.

De första två bokstäverna refererar till ”Beyond Zero” som då är tillverkarens elektrifieringsstrategi och Toyota är tydliga – det här är bara början. Konceptet ska vara omvandlat till produktion och ute på gatorna redan till sommaren 2022 – och 2025 ska den bara vara en av 15 helelektriska alternativ med Toyota-logga i nosen.

Plattformen E-TNGA

Bilen är den första som bygger på E-TNGA-plattformen, en arkitektur som har utvecklats tillsammans med Subaru. Och precis som de flesta andra dedikerade elbilsplattformar så har den batteriet i botten, hjulen uttryckta i hörnen och rejält med innerutrymme.

Storleksmässigt är konceptet ungefär som Toyotas Rav4 och även designen är snarlik. Det är den lite kantiga stil som tillverkaren har tagit till, men i fronten är det då ett stort steg mot nya jaktmarker.

I stället för grillen är det en tunn svart plast vilken skyddar en serie sensorer för assistans och förarstöd. Därtill har bilen riktigt låga strålkastare och bulliga/vågiga skärmlinjer – ett arrangemang som Toyota på marknadsföringsspråk kallar för ”hammerhead”. Summerat kan sägas att det ser nytt ut, men inte på ett skrämmande annorlunda sätt.

Steer-by-wire

Något som däremot är annorlunda är interiören. Som en del av tekniken som plattformen erbjuder så är det Steer-by-wire. Det vill säga det finns ingen mekanisk koppling mellan ratt och framhjul och Toyota menar att när bilen väl kommer i serieproduktion – blir modellen den första med tekniken.

Det återstår att se om det blir så men oavsett så har det inneburit att man kunnat ta sig friheter med styranordningen, och i konceptet sitter det en ”flygplansratt” där den övre delen har kapats bort. Vidare så har man tryckt ner hela instrumentbrädan vilket ska ge föraren en mer ”direkt” kontakt med vägbanan samt bättre blick framåt.

När det kommer till tekniska detaljer så är det inget man går på djupet kring. Toyota säger att det är ett koncept och att fordonet visar hur de kommande bilarna ser ut – men att de inte är redo att berätta mer. Ny Teknik får dock en intervju med Andrea Carlucci, produkt- och marknadsdirektör för Toyota Motors Europe, och utan att avslöja för mycket så säger han att de vill omdefiniera elbilen.

– Vi kommer in på en avancerad marknad, och om vi tittar på målgruppen som vi har utvecklat bilen för så är det en norrman kallad Erik. Den strategi vi har är att du får vad vi lovar – och jag är övertygad om att vi kan leverera på det, säger han.

Både två- och fyrhjulsdrift

När Hyundaigruppen presenterade E-GMP eller för den delen när VW presenterade MEB-plattformen så handlade det mer om tekniken – än hur själva bilarna skulle se ut. Här har Toyota valt lite tvärt om.

– Nej, vi deklarerar i dagsläget inget kring tekniken. Vad vi kan säga är att vi kommer att ha både två- och fyrhjulsdrift. Vi förväntar oss räckvidd och dynamisk prestanda som är konkurrenskraftiga och jag kan säga att vi tittar på rivalerna och positionerar oss därefter, säger Andrea Carlucci.

En sak som Toyota har pratat mycket om är batterier med fast elektrolyt, så kallade solid state-batterier. Där kan dock Carlucci säga att de inte kommer att vara en del av den produktionsbil som kommer till nästa sommar.

– Vi ligger bra till i forskningen och tekniken har stora fördelar för konsumenter. Men den första applikationen för solid state-batterier kommer att ligga närmare mitten av 2020-talet. Den här bilen kommer i mitten av 2022.

15 elbilar till 2025

BZ4X är som ovan nämnt den första modellen i en jätteoffensiv av batterielektriska bilar. Av de 15 som är planerade till 2025 kommer sju att bära BZ-namnet. Dessa ska vara baserade på E-TNGA-plattformen. Övriga bilar kommer att byggas på andra plattformar.

På frågan om Toyota ska utveckla alla nyckelkomponenter själva är svaret svävande. Andrea Carlucci säger att de kommer att avslöja allt i tid, men när det rör exempelvis elmotorer är han tydligare.

– Vi har stark expertis inom detta och elmotorer är ett område som vi efter att ha haft i serieproduktion i 25 år tycker att vi känner till bra.

Men om det är elbilar en masse som gäller framöver – hur påverkar det då den övriga modellfloran? I dagsläget är det elhybrider som dominerar och i fjol kom Rav4 med laddhybriddrivlina, kommer de leva kvar?

– Vi är fortfarande övertygade om att hybrider har en framtid. Vi arbetare med vidare innovationer av tekniken så vi tänker inte sluta. Sen måste man se det ur ett globalt perspektiv. Hybrider ger ett djup och kan erbjuda fördelar på marknader där elbilar inte är ett alternativ, säger han.

Solceller

En intressant sak som man har tagit med på BZ4X-konceptet är solceller. Toyota har sedan en tid tillbaka haft en prototyp rullande i Japan, som dagligen kan få fem mils räckvidd tack vare solceller. Solceller kommer vara med, men likt övriga detaljer kring bilen ber Andrea Carlucci oss att vänta.

– Ni får ha lite tålamod. Logiken bakom är att vi medvetna om att vi måste titta på energiursprung i takt med elektrifieringen, och att då ha extra tillgång till kraft som kommer från solen, är ett sätt, säger han

Felix Björklund

Mer om: Toyota Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt