ELBILAR

Porsche: Elbilar med 130 mils räckvidd snart verklighet

Rejält tilltagen räckvidd och energitäthet på enkelt annan nivå. Porsche menar att i en inte allt för avlägsen framtid kommer deras elbilar ha prestanda som får dagens teknik att framstå som förlegad.

Publicerad Uppdaterad

I segmentet med lyxigare bilar har elektrifieringen inte fått samma fotfäste som i övrigt. Ett skäl som ofta anges av tillverkarna är att saker som laddtider och räckvidd inte är på rätt nivå. Porsche, som förvisso redan lanserat elbilen Taycan, jobbar hårt på att utveckla nästa generations batteriteknik och menar att man är på god väg att ta ett viktigt steg.

Den tyska tillverkaren säger att de jobbar med att utveckla anodmaterial och att kisel är det som är hetast just nu.

– Ren litium är det ideala anodmaterialet när det kommer till energidensitet. Men av säkerhetsskäl används primärt grafiter som absorberar litiumjoner, Stefanie Edelberg, batteriexpert på Porsche, i ett uttalande.

– Kiselanoder skulle dock ge markant förbättrad totalkapacitet i litiumjonbatterier. Kisel uppvisar den näst högsta lagringskapaciteten i förhållande till vikt efter litium, vilket innebär att celler kan få väldigt hög energitäthet. Därtill är det det näst vanligaste grundämnet i jordskorpan, säger Falko Schappacher, teknisk chef på Meet batteriforskningscenter vid universitetet i Münster, i samma pressmeddelande.

Inte helt oproblematiskt med kisel

Dock finns det ett stort problem. När kisel absorberar litium expanderar det upp till 300 procent vilket i ett batterisystem skulle innebära stor mekanisk stress.

– Den största fördelen när det gäller energitäthet får man när man använder rent kisel som aktivt material, men då har du även den största baksidan när det kommer till livslängd, säger Stefanie Edelberg.

Därför har Porsche valt att lägga ribban på anoder som till 80 procent består av kisel och för att ytterligare förbättra batterierna tittar man på att öka proportionen nickel i katoden.

Allt som allt: nya anodkemi, ökad nickelinblanding i katoden samt utveckling av hur förpackningsdesignen av battericeller så förväntar sig Porsche att man ska kunna uppnå 1 300 km i ett fordon.

– Jag tror att vi kommer att se 30 till 50 procents ökning av räckvidden i premiumfordon i framtiden, säger Falko Schappacher.

Precis som många andra jobbar Porsche även med batterier med fast elektrolyt. Det här är ännu så länge mer labbprodukt än verklighet, dock är förhoppningarna på tekniken stor. Utöver att de förväntas ha upp till 50 procent högre energitäthet än vanliga litiumjonbatterier så är snabbladdningskapaciteten även något man ofta lyfter fram.

Just det senare kommer att vara viktigt i takt med att snabbladdarna utvecklas och klarar av allt högre effekter.