Officiell: Här är BMW:s nya monster-hybrid

2022-09-29 10:39  

Den första specialaren på över 40 år och ett prestandamonster som kombinerar nytt med gammalt. XM är namnet på BMW:s nya laddhybridsuv med 653 hästkrafter.

När BMW:s M-division visade konceptet XM i fjol blev det en hel del rabalder. Den första dedikerade M-modellen sedan 70-talets M1 var nämligen en jättesuv med laddsladd.

Helgerån menade vissa, i takt med tiden tänkte andra.

Nu har dock konceptet gått och blivit verklighet – intressant nog fortfarande med det Citroënklingande XM som namn.

Tekniskt byggs den på samma grundarkitektur som de flesta andra BMW-bilar – men sedan har prestandafolket fått mycket spelrum.

Under huven fram sitter det en nyutvecklad 4,4-liters V8 med dubbla turboaggregat. Denna får sedan hjälp av en elmotor och tillsammans ska radarparet kunna leverera 480 kW/ 653 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 800 Nm.

BMW XM. Foto: BMW

Detta ska göra att den stora bilen, vi pratar om en vikt på 2,7 ton, klarar av att ta sig från stillastående till 100 km/h på 4,3 sekunder. Siffran är i sig inte jätteimponerande ställd bredvid BMW:s övriga M-versioner. En X3 M klarar samma sak på 4,1 sekunder.

Dock verkar det som att man nere på utvecklingsavdelningen i Bayern är medveten om detta och redan nästa år kommer en specialversion av specialaren kallad ”Red Label”. Denna har 550 kW/748 hk och 1 000 Nm.

XM:s stora ”näsborrar”

De dagar man inte vill köra dragrace så ska XM kunna visa upp en mer sansad sida. Detta då elmotorn tack vare ett batteripack om 25,7 kWh bra dagar aska kunna ge upp till 88 kilometers räckvidd på el.

Utseendemässigt kallar BMW designen för extravagant och att bilen har karossdesign som för tankarna till M1. Det senare är nog upp till betraktaren, men det är minst sagt en iögonfallande formgivning med de stora ”näsborrarna”, smala strålkastarna och väl tilltagna dimensionerna.

Väl tilltagen är även prislappen som börjar på 1 821 000 kronor här i Sverige. Dock är BMW tydliga med att det inte är här man räknar med flest kunder. USA, Kina och Mellanöstern är förväntade stormarknader.

Om XM i framtiden blir en lika mytomspunnen bil som M1 återstår att se.

Fakta BMW XM

Pris: från 1 821 000 kr

Drivlina: 4,4-liters V8 + elmotor

Maxeffekt förbränningsmotor: 360 kW / 489 hästkrafter

Maxeffekt elmotor: 145 kW/ 197 hästkrafter

Systemeffekt: 480 kW / 653 hästkrafter

Max vridmoment: 800 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 4,3 sekunder

Maxhastighet: 250 km/h

Maxhastighet på el: 140 km/h

Batterikapacitet: 25,7 kWh

Ombordladdare: 7,4 kW

Räckvidd på el: upp till 88 km

Officiell förbrukning (WLTP): 0,15-0,16 l/mil

Officiellt koldioxidutsläpp: 33-36 g/km

Officiell förbrukning vid eldrift: 2,89-3,01 kWh/mil

Bagageutrymme: 527 liter / 1 820 liter med fällda säten

Max dragvikt: 2 700 kg

Längd: 5,1 meter

Bredd: 2 meter

Höjd: 1,75 meter

Vikt: 2,7 ton

Felix Björklund

Mer om: BMW Laddhybrider

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt