Elbilar

Ny hybriddrivlina kapar utsläppen – och kostnaderna

Intressant lösning. Continental har valt att placera sin nya vattenkylda elmotor mellan förbränningsmotorn och transmissionen. Foto: Press
Continentals nya system består av en vattenkyld elmotor på 30 kW med integrerat batteri samt styrelektronik. Foto: Press

Ett 48-voltssystem mellan mild- och fullhybrid. På höstens bilmässan i Frankfurt ska Continental visa upp ny innovativ hybridteknik.

Publicerad

Tyska Continental har under en längre tid utvecklat olika 48-voltssystem för kostnadseffektiv elektrifiering. Nu tar de tekniken ytterligare ett steg och presenterar ett system som tack vare en elmotor tillåter körning på el.

Den stora skillnaden är att den nya drivlinan alltså klarar av detta på 48 volt istället för de runt 650 volt som exempelvis Toyota använder.

Själva systemet består av en ny vattenkyld elmotor på 30 kW med integrerat batteri samt styrelektronik och detta ska enligt Continental reducera bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp med runt 20 procent jämfört med en vanliga fossildrivlina.

Samtidigt är tekniken markant mycket billigare en de fullhybridsystem som finns i dag. Och enligt vissa analytiker – till och med mer miljöeffektiva.

– Vårt utvecklingsmål var att nå samma nivå av effektivitet med 48-voltsteknik som ett högspänningssystem. Och vi har åstadkommit precis det, säger Stephan Rebhan, utvecklingschef på Continental Powertrain, i ett uttalande.

Continental skiftar om

48-voltsteknik har tidigare beskrivits som mildhybrider (eller P0-hybrider) och bland annat Audi, Kia och Volvo använder den (finns även som 12-voltslösning). Här får systemet energi genom bromskraftsåtervibning och denna kan användas för att driva elektroniken i bilen då motorn slås av även i hastighet. Dock kan den inte driva bilen.

Nu har Continental skiftat om. I stället för att sitta på vevaxeln framför motorn, har de placerat sin lösning mellan förbränningsmotorn och transmissionen. Under vissa förhållanden, som körning i lägre hastigheter, klarar systemet att driva bilen.

"Går fortfarande att finslipa tekniken"

Men det är inte bara elektrisk framdrift som utvecklingen lett till. Den elektriska effektiviteten ska vara tio procent högre än tidigare generation, vilket bland annat innebär att mer energi kan återvinnas vid inbromsningar.

Continental är färdiga med sina tester, och säger att den nya lösninge är redo serieproduktion. Samtidigt tror Continental att systemet fortfarande kan finslipas om det skulle behövas.

En möjlig framtida lösning är ombordladdning i kombination med ett större batteri. Eller varför inte en laddhybrid med 48-voltsteknik?

– Vi får ut vad som är tekniskt möjligt ur ett 48-voltssystem, säger Rebhan.