Elbilar

Ny hybriddrivlina kapar utsläppen – och kostnaderna

Intressant lösning. Continental har valt att placera sin nya vattenkylda elmotor mellan förbränningsmotorn och transmissionen. Foto: Press
Continentals nya system består av en vattenkyld elmotor på 30 kW med integrerat batteri samt styrelektronik. Foto: Press

Ett 48-voltssystem mellan mild- och fullhybrid. På höstens bilmässan i Frankfurt ska Continental visa upp ny innovativ hybridteknik.

Publicerad

Tyska Continental har under en längre tid utvecklat olika 48-voltssystem för kostnadseffektiv elektrifiering. Nu tar de tekniken ytterligare ett steg och presenterar ett system som tack vare en elmotor tillåter körning på el.

Den stora skillnaden är att den nya drivlinan alltså klarar av detta på 48 volt istället för de runt 650 volt som exempelvis Toyota använder.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här