Mercedes nya elbil EQA – billigare än Volvos alternativ

2021-02-08 14:23  
Foto: Mercedes

Ett nytt insteg i Mercedes elbilsvärld, en eldriven crossover. EQA kommer med 42 mils räckvidd – och är betydligt billigare än Volvos alternativ.

När Mercedes lanserade sin första serie-elbil EQC var det under parollen att det är en "Mercedes först och främst". Dock verkar detta inte ha övertygat köparna, och tittar man på försäljning så är den blygsam jämfört med vad exempelvis konkurrenten Audi trycker ut.

Men nu breddas alternativen och den mindre EQA är på gång.

Den nya modellen kommer med ett batteri på 66,5 kWh, tillräckligt för att bilen ska kunna ta sig 42 mil på laddning. Maskinen ombord är god för 140 kW/190 hästkrafter och om man struntar i allt vad effektivitet heter så ska det gå att accelerera 0-100 km/h på 8,9 sekunder.

Läs mer: Volvos elmotorer blir inga ”supermaskiner”

Prestandan bör kunna passa många konsumenter och nu har vi även fått ett pris på bilen. Från 529 900 kronor kostar den i paketet SE Edition. För juridiska personer är prislappen kapad till 472 410 kronor. Båda priserna är innan klimatbonus.

Och det här gör det spännande att jämföra den nya el-mercan med Volvos elbil XC40 P8.

Stor prisskillnad – Volvo dyrare

Storleksmässigt är EQA strax under 4,5 meter lång. Det vill säga att den ligger i direktkontakt med Volvo XC40. Men tittar vi på prislapparna är det en hel värld emellan. Volvon börjar på 699 000 kr, alltså 170 000 kronor mer än den tyska rivalen.

Till ordningen ska dock sägas att den elbil som Volvo säljer nu är toppversionen, enklare och tamare modeller är på gång. Likaledes är Mercedesen inte värstingen i modellpaletten – även här finns det löften om effektstinnare versioner.

Oavsett är det här lite av en ny ordning mellan märkena.

Felix Björklund

Mer om: Mercedes Volvo

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt