Mercedes nya elbil EQA tar sig 42 mil

2021-01-28 09:52  

För två år sedan lanserades elbilen EQC, nu följer Mercedes upp och släpper den mindre EQA. Men trots ett mindre batteri övertrumfar den sitt större syskon när det kommer till räckvidd.

I år ska Mercedes brodera ut sitt elbilsutbud en hel del. Först ut i expansionen är EQA, en modell som kan sägas vara som en eldriven version av kompaktcrossovern GLA. Den tyska tillverkaren beskriver det hela som ”litet format men stor attityd” och säger att EQA är ”helt nyutvecklad”.

Så vad erbjuder då den nya modellen? Batteriet är på 66,5 kWh och är integrerat i chassit. Vidare ska det gå att snabbladdas i upp till 100 kW likström alternativt 11 kW om du har tillgång till trefas växelström.

Lanseringsmodellen EQA 250 är framhjulsdriven med en elmaskin som levererar 140 kW/190 hästkrafter, och på en laddning ska bilen kunna ta sig 42 mil.

Läs mer: Glöm räckviddsångest – här är elbilarna som tar dig längst på en laddning

Är man i stället intresserad av att visa modellens ”attityd” vid rödljus så kan nämnas att accelerationen 0-100 km/h går på 8,9 sekunder. Men om man ägnar sig åt dylika gaspådrag så rumphuggs räckvidden rejält.

Då öppnar orderböckerna

Tycker du att det låter som fjuttiga prestanda så är Mercedes tydliga med att det kommer flera versioner framöver där toppmodellen har fyrhjulsdrift, 200 kW/270 hk samt ska kunna köras upp till 50 mil på en laddning.

Om du i stället är intresserad av att kunna dra släp klarar EQA 250 av 750 kg, de fyrhjulsdrivna versionerna ska kunna hantera mer, men tillverkaren avslöjar ännu så länge inte hur mycket.

I standardutförandet ingår både led-strålkastare med automatisk ljusbildsjustering och elektrisk baklucka. På tillvalslistan finns adaptiv fjädring samt olika körassistenter.

Låter det lockande? I februari kommer Mercedes att öppna orderböckerna och någon gång under våren beräknas de första bilarna komma till Sverige.

Felix Björklund

Mer om: Mercedes Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt