Elbilar
Första bilderna – här är BMW I7
En ny era, baserad på gammal arkitektur. BMW:s nya eldrivna lyxlimousine I7 lockar med lång räckvidd, låg förbrukning – samt inbyggd bio. Nu har första informationen släppts.
Om en månad är det dags för BMW att göra ett nytt teknikskifte. Detta då en ny generation av 7-serien ska göra entré och med denna kommer för första gången en helelektrisk version av lyxmodellen.
Men för att göra omvärlden varse om vad som är i faggorna – har BMW släppt lite information samt några bilder.
Bilderna avslöjar dock inte allt för mycket. Det man ser är att tillverkarens njurformade grill pryder fronten och det är nog ingen högoddsare att man kommer att ha en liknande polymerplast som på IX som skydd för alla sensorer. Därtill är det liknande smala strålkastare som den stora suven och i dessa ska man användas sig av ”kristallglas”.
Men lite konkret information får vi. Räckvidden på bilen ska preliminärt vara mellan 580 och 610 kilometer. Detta tack vare en officiell förbrukning på 1,89-1,97 kWh/mil.
Siffrorna avslöjar att förbrukningen förvisso är god, men att man inte trumfar ärkerivalen Mercedes elbil EQS. Konkurrenten kan officiellt ta sig upp till 660-743 kilometer tack vare förbrukning ska kunna vara så låg som 1,56 kWh/mil (officiellt mellan 1,56 och 21,2 kWh/mil).
Det här är dock en siffra man ska veta inte går att uppnå alla gånger. I test på vinterväglag som Ny Teknik genomförde drog EQS 3,3 kWh/mil.
BMW: I7 bäst på körkänsla
Något vi även vet är att I7 och den vanliga 7-Serien bygger på samma CLAR-plattform som snudd på alla större bilar från BMW. Det kan tyckas konstigt i sammanhanget är att I7 inte är byggd på en dedikerad elbilsplattform, men BMW tillhör lägret som anser att flexibilitet ännu så länge är det bästa alternativet. Det här står i bjärt kontrast till vad exempelvis Audi gör där teknikchefen förklarat att han ser skräddarsydda elbilsplattformar som ett måste för att kunna maximera fördelarna med tekniken.
BMW påstår även att bilen ska ”vara bäst i klassen när det kommer till körkänsla”, samt att I7 ska vara utrustad med sensorer för att nå upp i nivå tre på SAE:s skala över självkörande. Även de som inte vill sitta bakom ratten får en upplevelse i världsklass, detta tack vare en rejäl 31-tumsskärm kallad ”Teater Screen”. Filmmys i bilen alltså.