Premium

Provkörning: Mercedes EQS 580 – ”Följsam och rapp i responsen”

Mercedes EQS 580. Foto: Felix Björklund
Mercedes EQS 580. Foto: Felix Björklund
Mercedes EQS 580. Foto: Felix Björklund
Mercedes EQS 580. Foto: Felix Björklund
I Tesla får man köra skjutaspel och racing – i EQS är det Suduko som gäller. Foto: Felix Björklund
Bagageutrymmet i en Mercedes EQS 580. Rymmer 610 liter, eller 1 770 liter med fällda säten. Foto: Felix Björklund

Det första ”riktiga” försöket och en lyxskapelse som lämnar eftertryck. Mercedes EQS är en teknikuppvisning som stakar ut vägen framåt. Dock finns det en aspekt där man ligger ljusår efter konkurrenterna, skriver Felix Björklund som har provkört.

Publicerad

När Mercedes lanserade sin första elbil EQC uttryckte tillverkaren inte det som att märket äntligen lanserade en elbil – utan som att äntligen hade segmentet begåvats med en Mercedes. Men även om bilen var bättre än väntat – så var det en kompromiss.

Och så är även EQA, EQB och EQV. Samtliga modeller är konverterade fossilbilar – med en hel del brister.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här