BMW: Därför satsar vi inte på renodlad elbilsplattform

2020-02-07 11:29  

Ett måste eller en risk för inlåsning? Tankarna om att skapa en grundarkitektur helt dedikerad åt elbilar går isär bland tillverkarna. Nu bekräftar BMW att de inte satsar på en elbilsspecifik plattform.

Volkswagengruppen har tagit stort avstamp med inte mindre än tre nya plattformar dedikerade för elbilar. Därtill finns det fler som har satsat på separata plattor för just elbilar. Men så finns det de som inte vill gå hela vägen, vilket Ny Teknik har visat i en kartläggning.

En av dem är BMW som i det här avseendet skiljer sig från sina närmaste konkurrenter Audi och Mercedes-Benz.

– Vår tanke är att ha en arkitektur där vi kan få plats med all teknik. Vi kommer att ha en unik position i och med att vi inte behöver en specifik plattform, vi tror inte att det är nödvändigt, sa vd:n Oliver Zipse till Ny Teknik, när BMW öppnade sitt nya battericenter i slutet av förra året.

Läs mer: Ionity om prishöjningen: Krävs för att branschen ska överleva

Men trots att EU:s utsläppskrav kräver enorma ansträngningar mot elektrifiering, samt att elbilsförsäljningen nu tar rejäla kliv framåt, har BMW inte ändrat planerna. Flexibilitet och integrerade plattformar är det som gäller.

– Ur vårt perspektiv så är marknadsprognoserna alldeles för osäkra för att motivera oflexibla elbilsspecifika plattformar. Vi vill inte hamna i en situation där våra fabriker inte når full kapacitet, säger nu Udo Hänle, ansvarig för produktstrategi och teknisk integration för BMW-gruppen, i en intervju med Automotive News.

Och tittar man strikt finansiellt så finns det en poäng. Tillverkaren kan vara mer följsam i produktionen och byta ut fossildrivna bilar i takt med marknaden. Men det här gäller inte i all evighet.

Läs mer: Renault lanserar två elektrifierade modeller

Inställningen är intressant, inte minst då BMW ju har en dedikerad elbilsplattform som i3:an bygger på. Men i höstas avslöjade tillverkaren att modellen inte får en uppföljare. BMW har utlovat 13 helelektriska elbilar fram till 2023.

Vilken inställning som i längden visar sig vara den bästa, dedikerad eller flexibel, återstår att se.

En sak som pekar mot att fossilbilen inte har framtiden för sig är striktare utsläppskrav. EU har som mål att vara fullt koldioxidneutral 2050 och som en del i detta har Ursula von der Leyen, EU-kommissionens president, sagt att krav på lägre genomsnittsutsläpp måste komma på plats.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt