DEBATT
”Satsning på ingenjörslandet Sverige kräver att barn och unga blir inräknade”
Elin Sylwan
DEBATT. Regeringens satsning på ingenjörsutbildningar är bra, men det saknas satsningar på organisationer och samhällsinitiativ som aktivt främjar barns och elevers intresse för vetenskap, skriver förbundsstyrelsen för Unga Forskare.
Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.
Regeringen har i sin budgetproposition för
2024 föreslagit höjda ersättningsbelopp för utbildningar inom naturvetenskap
och teknik, med särskilt fokus på landets civilingenjörsutbildningar. Detta
gör det möjligt med mer lärarledd tid och förbättrade utbildningsmiljöer som kan
förbereda studenterna för deras framtida yrkesliv. Det här anser vi nödvändigt
för att kunna stärka Sveriges position inom innovation och teknisk
utveckling.
I budgetpropositionen vill regeringen även
införa en stem-strategi (från engelskans science, technology, engineering and mathematics) som
spänner över hela utbildningssystemet från förskola till forskarutbildning och
forskning.
Efterfrågan av en stem-strategi har genomsyrat debatten länge, något
som bland andra Teknikföretagen tidigare skrivit om. Regeringen understryker
särskilt att barns och elevers intresse för naturvetenskap, teknik, och
matematik ska främjas ytterligare. Det här anser vi vara en av hörnstenarna för
ett fortsatt intresse för ämnena. Det finns ett stort behov av en långsiktig,
strategisk plan för att stärka Sveriges kompetensförsörjning och detta måste
initieras tidigt i utbildningssystemet för att rusta eleverna för en framtid
inom stem.
Det saknas dock fortfarande ytterligare satsningar på organisationer och samhällsinitiativ som aktivt främjar barns och elevers intresse för vetenskap.
För att säkerställa att fler unga väljer en
ingenjörsutbildning och att det finns en kontinuerlig tillförsel av teknisk
kompetens, finns även satsningen Tekniksprånget. Den ger unga möjlighet till
betald praktik på teknikföretag och bidrar till att fler elever väljer
teknikrelaterade utbildningar. Det är uppmuntrande att se att dessa åtgärder
har stöd över partigränserna.
Det saknas dock fortfarande ytterligare
satsningar på organisationer och samhällsinitiativ som aktivt främjar barns och
elevers intresse för vetenskap. Det är dagens unga som kommer stå inför och
lösa morgondagens utmaningar.
För att intresset att söka sig till sådana
utbildningar ska finnas, måste nyfikenhet för ämnena väckas redan i
grundskolan. För att uppnå verklig effekt är det avgörande att rikta insatserna
direkt mot ungdomar och de organisationer som mobiliserar dem.
Även om program
som Naturvetenskap och teknik för alla (NTA) och Tekniksprånget är värdefulla,
måste det finnas ytterligare incitament för att främja ungas egen drivkraft.
Detta är av yttersta vikt när vi arbetar med att väcka intresse och uppmuntra
unga att välja dessa ämnen som en yrkesväg och utbildningsbana.
Civilsamhället bidrar med viktiga insatser som
stödjer, utvecklar och skapar förutsättningar för ungas intresse för
stem-ämnen. Organisationer som Unga Forskare arbetar aktivt med att fostra
ungas intresse inom vetenskap, till exempel genom att erbjuda en mängd
plattformar som utvecklar, inspirerar och förenar ungdomar.
DELTA I DEBATTEN
Vill du skriva en debattartikel eller en replik?
Kontakta Ny Tekniks debattsida på debatt@nyteknik.se
Tänk på detta:
• Texten ska vara unik för Ny Teknik.
• Texten ska vara max 4 000 tecken inklusive mellanslag.
• Undvik förkortningar och utropstecken.
• Peka ut och beskriv ett problem eller en lösning, samt hur du eller ni vill lösa problemet eller ta vara på möjligheten.
• Var tydlig med vem du eller ni debatterar med och varför.
• Bifoga gärna porträttbild och ange fotobyline.
Att samarbeta med
och dra nytta av organisationer som arbetar för att stärka intresset för
naturvetenskap, matematik och teknik är ett viktigt steg i riktningen som krävs
för att uppnå målen i budgetpropositionen. Det är genom nära samarbete mellan
regeringen, utbildningsinstitutioner och organisationer som Sverige kan trampa
upp stigen mot en innovativ framtid som kan möta
de utmaningar vi står inför, inte minst vad gäller ökad klimat- och miljömässig
hållbarhet och upprätthållandet av en konkurrenskraftig och hållbar
arbetsmarknad.
I en tid då den globala konkurrensen blir
hårdare och teknologiska framsteg driver samhällsutvecklingen framåt, är det
avgörande att Sverige fortsätter att vara en ledande kunskapsnation. Unga
Forskare välkomnar regeringens arbete med en stem-strategi samt satsningen på att stärka
ingenjörslandet Sverige och är redo att bidra till dess utveckling. Unga
Forskare tror på kraften i utbildning, forskning och innovation och ser fram
emot att se hur dessa åtgärder kommer att forma framtidens Sverige.
Men även om
regeringens satsning är ett steg i rätt riktning återstår det att se hur
akademi, institut och näringsliv ska kunna säkerställa att strategin uppfyller
de krav som regeringen eftersträvar. Här saknas fortfarande en tydligare
inkludering av civilsamhället. För att säkerställa att civilsamhällets röster
hörs är det viktigt att hålla öppna dialoger och främja delaktighet i till
exempel utredningsgrupper som rör strategin.
Medel för organisationer som
aktivt främjar stem-strategins mål om att stärka barns och elevers intresse för
naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik måste öka. Detta för
att stärka egenintresset för dessa ämnen utanför utbildningssystemet.
Unga
Forskares förbundsstyrelse:
Marina Peltonen, student inom teknisk nanovetenskap samt biomedicin, Lunds tekniska
högskola och Lunds universitet
Stella Axelsson, student inom bioteknik, KTH
Max Robertsson, student på juristprogrammet, Karlstads universitet
Jonathan Jilg, civilingenjör i teknisk fysik, KTH
Max Vinger, student vid civilingenjör och lärarprogrammet, KTH
Julia Qiu, student vid Handelshögskolan i Stockholm