Opinion

Replik: ”Vi miljömärker transportsättet, inte bränslet”

SL-buss i Stockholm, mars 2020. Foto: Jessica Gow/TT
Eva Eiderström, chef Bra Miljöval. Foto: Naturskyddsföreningen

REPLIK. Tyvärr erbjuder drivmedelsbolagen ännu inte 100 procent förnybart dieselbränsle (HVO100) garanterat fri från palmolja. Det måste vi förhålla oss till, i väntan på att regeringen skärper kraven för biodrivmedel, skriver Bra Miljöval i en replik. 

Gröna Bilister skriver i en debattartikel i Ny Teknik att kollektivtrafiken har väldigt bra förutsättningar att köra busstrafik med de mest hållbara drivmedlen. Men det stämmer inte riktigt. Det finns tyvärr fortfarande inte tillräcklig tillgång till HVO100 utan palmolja och biprodukten PFAD.

Bra Miljöval kriterier för märkning av persontransporter syftar till att bidra till ett transporteffektivt samhälle. Kollektivtrafik med buss är tillsammans med spårtrafik de transportsätt som utgör grunden för att vi ska kunna resa effektivt med minst resurser.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här