Opinion ”Bonus malus måste förbättras – här är mitt förslag” Outlander PHEV Foto: Mitsubishi Tabell: Urban Kristiansson London Taxi med ny hybridteknik från Volvo. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/T Urban Kristiansson. DEBATT. Nuvarande bonus malus-system är som en tågkrock i slow motion. Systemet gynnar motorstarka trafikfarliga och energimässigt ineffektiva bilar, skriver Urban Kristiansson. Publicerad 20 maj 2020 kl 13.10 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Det här är en uppföljande debattartikel på en debatt i Ny Teknik tidigare under våren 2020. Tidigare delar: ”Elhybrider är bäst för miljön – gör om bonussystemet” Replik. ”Fel – laddhybrider ska granskas hårdare” Replik. ”Dagens hybrider är de mest komplexa bilarna någonsin” Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ debatt opinion hybridfordon Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Premium Första rotorbladet av trä: ”Mer hållbara än glasfiberbladen” Nu har ett närmare 20 meter långt blad av fanerlaminatträ installerats – först i världen enligt startup-bolaget bakom tekniken.
Premium EU:s största kolnation övergår till kärnkraft – men nu har priset exploderat Kostnaden för tre tryckvattenreaktorer i Polen ser ut att hamna på 200 miljarder danska kronor, vilket är 50 procent mer än väntat.
Premium Materialet viktigt i solceller – startup siktar på svensk fabrik Det dyra materialet behövs i solceller och pekskärmar – men stora mängder går till spillo vid tillverkningen. Ett nytt svenskt företag vill stoppa slöseriet.