Fordon

Nu rullar Sveriges första trådlöst laddade buss

Bussen rullar i Södertälje. Foto: Tommy Harnesk

En induktivladdad hybridbuss från Scania trafikerar nu en reguljär busslinje i Södertälje.

Publicerad

Bussen är en Scania Citywide parallellhybrid, med elmotor på 130 kW och förbränningsmotor på 235 kW (körs på biodiesel). Litiumjonbatterierna rymmer 56 kWh. Laddsystemet (kallat Primove) kommer från Bombardier och består av en laddplatta under marken vid en av hållplatserna. När bussen stannar över plattan startas laddningen automatiskt, och med en maximal överföring på 200 kW ska sju minuters laddning räcka för att köra den tio kilometer långa busslinjen genom Södertälje.

Primove-systemet används sedan tidigare med polsktillverkade bussar i flera tyska städer, men detta är första gången det tas i drift i Norden.

– Vi har fört grundliga diskussioner om detta med Bombardier, och jämfört effektiviteten hos induktiva och konduktiva system. Det har visat sig att verkningsgraden med det här systemet ligger runt 91 procent, mot cirka 93 procent i konduktiva system. Och när skillnaden är så försumbar, så har vi valt att ladda trådlöst eftersom vi tror att ett sådant system blir lättare att sälja in, säger Anders Grundströmer, chef för Scania Sustainable City Solutions.

Projektet är ett samarbete mellan Scania, Vattenfall, Storstockholms Lokaltrafik (SL), Södertälje kommun och KTH. Kostnaden ligger runt 38 miljoner kronor, varav Scania gått in med cirka 22 miljoner.