Drönarexperten: ”Fåglar är också en risk”

2016-03-17 14:27 Ulla Karlsson-Ottosson  
Foto: Pixabay

Risken för att en drönare i luftrummet ska kollidera med ett flygplan eller helikopter är extremt låg. Det menar amerikanska forskare som i en ny studie gör jämförelsen med antalet fågelkollisioner.

Den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA beslutade i december att reglera användandet av alla drönare som väger mer än 250 gram. Beslutet grundade sig på att antalet incidenter, inrapporterat av piloter, dubblerats mellan 2014 och 2015. Statistiken nagelfors av organisation för användare av modellflygplan. De kom fram till att bara 3,5 procent - motsvarande 27 fall - av de inrapporterade händelserna var verkliga tillbud.

För att ta reda om drönare verkligen utgör en risk beslutade sig forskarna Eli Dourado och Samuel Hammond vid George Manson University, Virginia, för att jämföra drönare med fåglar. Utgångspunkten var en databas med statistik över alla tillbud och olyckor i USA där fåglar och flygplan varit inblandade sedan 1990.

Resultatet visar att för fåglar under 2 kg, som flyger ensamma, är risken för kollision en gång på 187 miljoner år. Omräknat till de 1 miljon drönare som finns i USA motsvarar det en olycka där människor dör eller skadas per 187 år. Skillnaden att fåglar är mjuka och drönare hårda har de inte tagit hänsyn till.

I Sverige krävs tillstånd från den lokala flygledningen för att flyga inom den kontrollzon som finns runt en flygplats. För Stockholmsflygplatsen Bromma handlar det om en radie på cirka två mil. Det är i princip hela Stockholm. Här spelar det ingen roll hur mycket eller lite drönaren väger.

Frågan är om de svenska säkerhetsreglerna, sett utifrån de amerikanska resultaten, är överdrivna?

– Min spontana kommentar till rapporten är att flygsäkerhet handlar om att eliminera risker. Kunde vi förbjuda fåglar att flyga här skulle vi göra det också, säger Björn Stavås på Luftfartsverket och chef för flygtrafikledningen på Bromma flygplats.

Han poängterar att det fler flera bekräftade fall där fåglar orsakat svåra flygolyckor.

Finns drönare i kontrollzonen stängs därför flygtrafiken ner. Det har hänt på Bromma fem gånger på drygt ett år.

– Får vi bekräftade uppgifter om drönare i luften från till exempel piloter eller polisen så stänger vi luftrummet. Det är en åtgärd för att grantera flygsäkerheten.

Så det handlar inte om privatpersoner som ringer in?

– Det har till exempel hänt att personer ringt in om att de har sett drönare vid Globen. Då skickar vi dit polisen för att få en bekräftelse. Men det är också ett brott mot Luftfartslagen att flyga drönare i kontrollzonen om man inte har fått tillstånd.

  

  

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

Ulla Karlsson-Ottosson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt