Digitalisering

VR-bossen: Apple för klent för VR

Foto: Oculus
Foto: Oculus

Oculus Rift kommer till Mac, om Apple någonsin gör en dator som är bra nog. Det är budskapet från Oculus grundare Palmer Luckey.

Publicerad

När Facebookägda Oculus börjar sälja sina VR-masker senare i vår kommer de bara att fungera tillsammans med kraftfulla pc-datorer. Det har varit känt länge. Nu rapporterar sajten Shacknews att Oculus grundare Palmer Luckey säger att det är upp till Apple om företaget någonsin kommer att anpassa sin VR-mask till Mac.

– Om de någonsin bygger en bra dator så kommer vi att göra det, säger Palmer Luckey i ett videoklipp hos Shacknews.

Enligt Palmer Luckey prioriterar inte Apple bra grafikkort ens i sina dyraste stationära datorer.

– Du kan köpa en Mac Pro för 6 000 dollar med ett toppstandard AMD FirePro D700 grafikkort och det uppfyller ändå inte våra rekommendationer, säger Palmer Luckey.

Han säger att Oculus gärna skulle anpassa sin programvara för Mac om Apple börjar bygga datorer med tillräckligt bra grafikmöjligheter.

– Även om vi började stödja Mac i vår mjukvara så skulle det inte finnas någon publik där ute som skulle kunna använda den, säger Palmer Luckey i videoklippet.

I klippet försvarar han också priset på själva VR-masken som av många ansetts högt. Enligt Luckey får konsumenten mycket mer hårdvara för pengarna om man lägger 600 dollar på en av hans VR-masker än om man lägger samma summa på till exempel en mobiltelefon.

– Vi tjänar inga pengar på hårdvaran, säger Palmer Luckey i klippet.

Han framhåller maskens dubbla oled-skärmar, sensorer och optiken "som matchar den i en systemkamera" som saker som gör hårdvaran dyr.

Luckey säger sig också vara nöjd med antalet förhandsbokningar på VR-masken. Den som bokar en mask i dag kan vänta sig leverans först i juni.

Gilla Ny Teknik på Facebook