ELBILAR
Här är nya Volkswagen ID3 – så har ”folkelbilen” uppdaterats

En otypisk uppdatering som ska rätta till missarna. Efter bara tre år förnyar Volkswagen sin ID3 för att bota barnsjukdomar och teknikbrister – men man passar även på att finslipa på annat.
När Volkswagen lanserade ID3 var det ett otroligt viktigt steg för tillverkaren. Det handlade om mer än en ny modell. Det var bilen som skulle tvätta bort dieselgate-stämpeln och visa att man nu satsade på elektrifierat i Wolfsburg.
Men även om ID3 kom med många positiva nyheter – uteblev hyllningskören. Detta till stor del av mjulkvarubrister samt designval.
Nu, våren 2023, ska detta dock rättas till och VW har nu ryckt skynket av sin uppdaterade ID3.
Så, vad har hänt? Börjar vi i det exteriöra har man skulpterat om fronten samt bytt ut motorhuven. Den senare har nu förlängts på bekostnad av den svarta plastvalken som annars låg nedanför vindrutan. Resultatet är att bilen ska se lite smalare och smäckrare ut – med vinsten att vindmotståndet minskats något.
Tar vi oss in i bilen säger VW att man har lyssnat på sina kunder. Förslag har antagits och exempel på där man implementerat dessa ska vara i att flera ytor klätts i en mjuk skumbelagd skrud. Dörrarna har även byggs om för att få mjukare och större ytor.
I hållbarhetens tidevarv är även all interiör helt utan animaliska inslag.
Det här är förvisso bra. Men det stora kommer sen. Den uppdaterade bilen har dels fått en större mittskärm, 12- istället för 10 tum, och bakom denna ligger nu den senaste versionen av tillverkarens mjukvara.
Just mjukvara har varit en öm tå för tillverkaren och i efterhand har VW erkänt att allt inte var färdigutvecklat när man lanserade ID3. Det här har man dock försökt råda bot på genom att omstrukturera sin utvecklingsavdelning med målet att fokusera på funktioner snarare än komponenter.
– Om bilen i allt större utsträckning är en eldriven mjukvaruprodukt, då måste även utvecklingen ”evolvera” i alla dimensioner. Mjukvara först, snarare än hårdvara, sa dåvarande utvecklingschef Thomas Ulbrich i fjol.
Våra provkörningar av VW:s ID-bilar
Nu ska infotainmentsystemet vara mindre förvirrande och dessutom har många funktioner blivit bättre. Utöver bättre systemprestanda har bilen som standard bättre ruttplanering, plug&charge-kompabilitet samt möjlighet till dubbelriktad laddning.
Men har de då hänt något annat tekniskt? ID3 är baserat på MEB-plattformen och kommer erbjudas med två olika batteristorlekar: 58 och 77 kWh. Så långt inget nytt. Räckvidden ska hamna på mellan 426 och 546 km WLTP (uppskattade, ej typgodkända siffror). Utöver dessa är även en version med mindre batteri planerad för framtiden, dock är det osäkert om det kommer till Sverige.
En välkommen nyhet är att i toppversionen, som kallas ID3 Pro S så höjs snabbladdningskapaciteten till 170 kW, dock får vanliga ID3 Pro endast 120 kW.
Oavsett storlek på batteri man väljer har bilen en elmotor bak som levererar 150 kW /204 hästkrafter samt ett vridmoment på 310 Nm.
Säljstart i Sverige beräknas ske under andra kvartalet med marknadslansering innan sommaren – vilket pris? Det är inte fastställt i dagsläget.
Uppdaterade Volkswagen ID3
ID.3 Pro | ID.3 Pro S | |
Max. effekt | 204 hk / 150 kW | 204 hk / 150 kW |
Max. vridmoment | 310 Nm | 310 Nm |
Växellåda | 1-växlad | 1-växlad |
Topphastighet | 160 km/h | 160 km/h |
0–100 km/h | 7,3 s | 7,9 s |
Batterikapacitet (netto) | 58 kWh | 77 kWh |
Räckvidd (WLTP) | Upp till 426 km | Upp till 546 km |
------------------------- | ------------------------- | ------------------------- |
Längd: 4 261 mm | ||
Bredd: 1 809 mm (2 070 mm inkl. backspeglar) | ||
Höjd: 1 562 mm | ||
Hjulbas: 2 770 mm | ||
Luftmotståndskoefficient: 0,263 (preliminärt värde) | ||
Bagagevolym: 385 |