ELBILAR

Ford lanserar nya batterier som ska göra Mustang Mach-E billigare

Fordchefen Jim Farley

Batterier är en enorm kostnadsdrivare i bilar och ett sätt att komma runt problemet är att satsa på billigare batterikemier. Så tänker Ford som framöver ska erbjuda bilar med LFP-batterier.

I den moderna elbilens första levnadstid var räckvidd den viktigaste parametern. Bristande infrastruktur, långa laddtider och oro för att att bli strandad med batteritorsk drev på att batterierna blev allt större och större.

Men med det kommer problemet att priset även sticker i väg. För även om priset per kWh är lägre i dag än vad det var för tio år sedan – så är ett batteripack på 75-100 kWh fortfarande enormt dyrt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här