ANNONS FRÅN UNIONEN EGENFÖRETAGARE
Så hittade vi nya kunder
Gisela och Louise gick i samma klass på universitetet, och började redan då smida planer på att starta eget. 2014 tog de klivet och startade webbyrån Ella&Sigrid. Men tre år senare hade de kört fast. Om de skulle fortsätta behövde de växla upp. Här är receptet på hur de lyckades!
Ella&Sigrid är både en designbyrå och en webbyrå, de designar även trycksaker, nämnde vi det? Ja, Louise och Gisela har flera talanger och de har inkluderat de flesta i sitt företag.
- Vi brukar sammanfatta det med; där ditt företag vill synas hjälper vi till, säger Louise Svenberg. Vi samarbetar även med flera andra mindre bolag så att vi kan ta oss an hela uppdrag trots att alla delar kanske inte finns inhouse hos oss.
“Vi har hittat ett sätt att stå ut i en mansdominerad bransch”
Att två kvinnor driver en webbyrå är inte helt vanligt. Det är en mansdominerad bransch, så Ella&Sigrid sticker ut ur mängden. De har också medvetet valt att jobba delvis annorlunda.
- Vi har helt och hållet skrotat det språk och den terminologi som kunder inte förstår. Det är annars något som förekommer mycket bland dem som kodar. Det skapar ett avstånd till kunden som vi inte vill ha. Istället har vi tagit ner det en nivå och kommunicerar med våra kunder på ett sätt som är lätt att förstå, säger Gisela Zandén.
En annan sak som är vanlig i branschen är distansen till kunden. Något som Louise och Gisela också valt bort i sitt egna företag.
- Det är vanligt att man som kodare gömmer sig bakom en skärm, aldrig träffar och knappt pratar med kunden, vilket lämnar plats för missförstånd. Vi vill alltid träffa våra kunder och samtalar med dem frekvent, så att vi får en personlig relation. Det gör att vi bättre förstår vad de vill ha, säger Louise.
Ella&Sigrid + Unionen Egenföretagare = nya kunder och affärsmöjligheter
Gisela och Louise var både medlemmar hos Unionen som anställda. När de sedan startade eget 2014 kändes det naturligt för dem att fortsätta med Unionen Egenföretagare. Redan vid uppstart använde de sig av den affärsjuridiska hjälpen som alla medlemmar hos Unionen Egenföretagare får tillgång till.
- Vi fick mycket stöd av Unionen Egenföretagares affärsjuridiska hjälp, som till exempel med avtalshantering och offerter. Även LinkedIn-granskningen har vi använt oss av, vilket var en ögonöppnare, säger Gisela.
Men framförallt tog de hjälp när de behövde växla upp. Louise och Gisela jobbade tillsammans med en affärscoach hos Unionen Egenföretagare, som hjälpte dem att hitta, identifiera och knyta kontakt med nya kunder.
- Vår starka sida har alltid varit i det personliga mötet, men vi hade utmaningar med att få till det mötet. Vår affärscoach stöttade, gav oss råd och tips. Vi hade omorganiserat internt själva och fick sedan personlig hjälp med att hitta sätt som passade oss och vad vi har att erbjuda. Det hjälpte oss att växla upp, berättar Louise.
Så vad har ni för tips till andra egenföretagare?
- Lita på din magkänsla, det använder vi alltid som ett riktmärke. Hur fel kan det bli? Sedan är det viktigt att fokusera på det du är bra på och framförallt inte vara rädd för att be om hjälp. Att ta hjälp av Unionen Egenföretagare förändrade mycket för oss, avslutar Gisela.
Vill du också bli medlem? Se här allt som ingår!