ANNONS FRÅN LOGISTIK & TRANSPORT

Ökad visibilitet - a och o för den effektiva leveranskedjan

När omvärldens och kundernas krav på dina leveranser ökar i jämn takt krävs det att organisationer ser över hela sin distributionskedja. Först då går det att identifiera var det finns utmaningar och vad som behöver åtgärdas.

Publicerad Senast uppdaterad

Precis det gjorde Marks & Spencer, vilket ledde dem till Zetes som i sin tur hjälpt dem öka sina visibilitet och effektivisera hela sin leveranskedja.

Zetes är kända som erfarna rådgivare till stora globala företag vars specialitet och expertis vi hittar inom just visibilitet, spårbarhet och effektivisering av distributionskedjan.

– Vi jobbar med att effektivisera våra kunders distributionsprocesser och då tittar vi noga på alla delar och analyserar hur vi kan göra detta bättre. För oss är inte själva tekniken det intressanta utan vi är mer intresserade av icke fungerande processer, där tekniken kan bli en möjliggörare, säger Håkan Hammar, Sverigechef och affärsutvecklingsledare på Zetes.

Zetes effektiviserade Marks & Spencers leveranskedja

Marks & Spencer är en global återförsäljare av allt ifrån kläder till färskvaror. Deras verksamhet är enorm och likaså deras distributionskedja. Det är därför inte chockerande att även de upplever problem med sina processer och i sitt nätverk av leverantörer. För att råda bot på problemen vände de sig till Zetes.

– Många återförsäljare kan relatera till att det är en känslig bransch med väldigt lite tålamod för bristande leveranser. Som återförsäljare förlorar du en kund direkt om inte det de vill ha finns hos dig. Marks & Spencer satt på gamla system och hade ingen möjlighet att dela data mellan sina leverantörer och butiker. Något som till slut leder till en mängd negativa konsekvenser, berättar Håkan.

För Marks & Spencer innebar deras bristande visibilitet att deras processer försvårades. När du inte kan spåra dina varor eller dela realtidsdata får du till exempel inga proaktiva varningar om förseningar eller missade leveranser.

– Just i detta fallet ledde den bristande visibiliteten till att de fick ett stort svinn på färskvaror, en dålig påfyllningsgrad i sina butiker och till slut en försämrad kundupplevelse. Det ändrade vi på, säger Håkan.

Vad innebär en ökad visibilitet?

Visibilitet står för möjligheten att se allt som händer i distributionskedjan i realtid. Ju bättre visibilitet desto mer kontroll. Precis som för Marks & Spencer är visibilitet något som blir allt viktigare i branschen som helhet. Konsumenter och slutkunder ställer allt högre krav på leveranser samtidigt som kraven på hållbarhet också ökar. Två faktorer som kräver bättre visibilitet.

– Nu har Marks & Spencer en intelligent visibilitet. De kan se allt från sin producent ut till sina butiker med realtidsdata. Får de en varning om att en leverantör inte har mängden sallad de beställt har de tid och möjlighet att lösa problemet på annat håll. Det har minskat deras matsvinn drastiskt och ur ett hållbarhetsperspektiv är det helt och hållet nödvändigt om vi ska lyckas med de målen vi har på halverat matsvinn till 2030, förklarar Håkan.

För att kunna möta hållbarhetskraven krävs det en omfattande omställning av logistiken. Det manifesteras på mässan/konferensen Logistik&Transports val av fokusområden för när de tar plats på Svenska Mässan i Göteborg 9-10 november 2021. Fokuset kommer nämligen att ligga på; hållbarhet, energieffektivitet och smart logistik. Det är en möjlighet för företagare att mötas, inspireras, byta lärdomar och börja samarbeta kring nya effektivare logistiklösningar.

Annonsinformation

Svenska Mässan Gothia Towers är en av Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan Gothia Towers arrangerar och driver mässor, möten, hotell, restauranger, spa och en showarena. Varje år välkomnas drygt två miljoner besökare till mötesplatsen. Svenska Mässan Gothia Towers ägs av en privat, oberoende stiftelse, Svenska Mässan Stiftelse. Stiftelsens uppdrag är att främja näringslivet och varje år genereras drygt 3,2 miljarder kronor i turistekonomiska effekter.

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. I det fall du har synpunkter på annonsens innehåll, vänligen vänd dig till annonsören.

Önskar du annonsera eller komma i kontakt med Ny Tekniks kommersiella redaktion? Skicka ett mail till agency@nyteknikgroup.se