ANNONS FRÅN MERCEDES-BENZ

En ny snabbladdad generation av elbilar

Det finns en gammal premiss man allt som oftast återvänder till inom de flesta delar av vårt samhälle. Den grundas i valet mellan kvalitet och effektivitet och går ut på att den ena på ett eller annat sätt tar ut den andra. Tills nu.

Publicerad Uppdaterad

Mercedes-Benz ledande utbud av elbilar utvecklas spikrakt uppåt i en imponerande fart och det hela manifesteras i konceptbilen VISION EQXX. Men, en anmärkningsvärd räckvidd, högteknologiska features och en effektiv laddningstid har redan tagit plats i nya EQE, EQS och EQS SUV.

Ett nytt riktmärke för energieffektivitet

Mercedes-Benz har som nämnt etablerat sig i framkant av elbilssegmentet. Med VISION EQXX sätter de en helt ny standard för räckvidd och effektivitet. På en enda laddning har VISION EQXX en räckvidd på över 100 mil, och en förbrukning på under 1kWh per mil.

Det är kombinationen av en extremt strömlinjeformad design, en relativt låg vikt och innovativ teknik på en rad områden som ger VISION EQXX dess imponerande räckvidd. Med ett så lågt cw-värde som 0,17 – i jämförelse med EQS, världens mest aerodynamiska personbil, med ett cw-värde på 0,20 – glider konceptbilen praktiskt taget genom vinden.

Morgondagens elbil idag

VISION EQXX må vara ett koncept men Mercedes-Benz framåtlutade utveckling återfinns redan i ett flertal av deras elektriska modeller. 2021 gjorde EQS-sedanen premiär med Mercedes-Benz helt nya klassledande elektriska arkitektur EVA2, som nu även tagit plats i nya EQE. EQE är lanserad i Sverige och redan nu möjlig att provköra.

– Den första modellen som släpps är bakhjulsdrivna EQE 350+ med en effekt på 292hk. Som sig bör är den full med tekniska lösningar för maximal komfort och säkerhet, men också en drivlina som är utvecklad med den allra senaste tekniken. Batteriet på 90,6 kWh kan laddas med upp till 170 kW och ger en räckvidd på upp strax över 63 mil, säger Ulrich Szymczak, Product Management Mercedes-Benz Sverige.

Med säljstart under sommaren 2022 anländer också nya EQS SUV som även den baseras på EVA2. AMG-modellerna av den sportiga och lyxiga sedanen EQE och den 7-sitsiga EQS SUV:en kan beställas med MBUX Hyperscreen med tillhörande adaptiv mjukvara som ger föraren en unik och personlig upplevelse. Systemet är intuitivt och lär sig förarens behov och beteenden och anpassar sig efter det.

Lär dig mer om MBUX här.

En unik laddning med Mercedes me Charge

Som en del av sin gedigna elektriska satsning och med fokus på utveckling och uppdatering har Mercedes-Benz tagit fram flera digitala tjänster som underlättar för elbilsföraren. Mercedes me tillåter dig att koppla upp din smartphone mot din EQE eller EQS för en sömlös körning. Och Mercedes me Charge möjliggör i sin tur en sömlös laddningsupplevelse.

– Hela 80 procent av alla laddoperatörer, både i Sverige och i övriga Europa, är anslutna till vårt system. Så i stället för att du som förare måste ha egna, separata abonnemang hos varje operatör, samlar vårt system dessa operatörer i Mercedes me Charge. Betalningen sker antingen med en faktura, eller så dras det på ett kort du registrerat, och du kan enkelt se alla dina transaktioner i Mercedes me. Enkelt och smidigt. Mercedes-Benz gör detta väldigt bra, man tänker på alla steg i processen, säger Love Harkell, Product managagement Digital Products Mercedes-Benz Sverige och Danmark.

Att hitta laddstationer är också förenklat genom Mercedes-Benz navigationssystem Electric Intelligence. Systemet ger förslag på laddstopp och meddelar dig om laddstationer som är upptagna - så du slipper onödig kötid.

Både EQE och EQS SUV har en rymlighet för passagerare som är ovanlig bland elbilar. Bilarna har även tillgång till högteknologiska tillval som spårning av stulna bilar och 360-graders kameror som ger en komplett överblick vid eventuella skador. DIGITAL LIGHT kan underlätta körningen genom att till exempel projicera styrmarkeringar eller varningssymboler på vägen. Och med röstaktiveringssystemet Hej Mercedes kan föraren aktivera olika funktioner i bilen.

Provkör nya EQE här!

Läs mer om elbilar och solel här.

Annonsinformation

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. I det fall du har synpunkter på annonsens innehåll, vänligen vänd dig till annonsören.

Önskar du annonsera eller komma i kontakt med Ny Tekniks kommersiella redaktion? Skicka ett mail till agency@nyteknikgroup.se