Google och Facebook ska betala för nyheter

2020-04-20 07:16  
Foto: TT

Google och Facebook måste i framtiden ersätta australiska medier och nyhetsbyråer om det som redaktionerna producerar används som innehåll.

Australiens medier lider, liksom många andra länders nyhetstjänster, av svikande annonsintäkter under den pågående coronakrisen.

Att nätjättar som Google och Facebook sedan tidigare tagit en allt större del av annonspengarna har inte gjort det lättare för mediehusen att överleva. Nu ska Australiens regering tvinga de amerikanska jättarna att betala för det innehåll de tar från landets medier.

Läs mer: G20 vill enas om skatt för Facebook och Google

Finansminister Josh Frydenberg säger att regeringen i juli ska presentera vad han kallar en obligatorisk uppförandekod, som bland annat innehåller kravet om betalning.

– Vi vill jämna ut spelplanen. Det här är företagsjättar som tjänar mycket pengar och det är inte mer än rättvist att de som skapar innehållet får betalt för det, säger han på en presskonferens i Sydney.

Inget har hänt

Australiens regering har i flera år försökt få företag som Google och Facebook att frivilligt betala tillbaka lite av det de tjänar på att samla in information från landets invånare och företag, men Frydenberg säger nu att han tröttnat på att ingenting händer.

– Det har inte lett till några meningsfulla framsteg så nu tar vi de här mer drastiska greppen, säger han.

Att beskedet kommer just nu hänger enligt Paul Fletcher på samma presskonferens ihop med att coronakrisen pressat medierna ytterligare, samtidigt som fler söker sig till dem för nyheter om pandemin.

– Australien behöver ett starkt och hållbart ekosystem för nyhetsmedier och medierna är just nu hårt pressade. Vi vill säkerställa att vi har ett konkurrenskraftigt medielandskap, säger Fletcher.

Inte klart

Hur Australien ska få jättarna att betala, eller hur mycket, är inte helt klart.

– Vi har olika alternativ, och vi inser att det är en utmaning och att det är ett högt berg vi har att bestiga. Men det handlar om att behålla arbetstillfällen inom journalistiken.

I december i fjol presenterade premiärminister Scott Morrison vad som då kallades världsledande åtgärder där konkurrens- och konsumentmyndigheten ACCC fick i uppgift att granska nätjättarnas algoritmer för riktad reklam och hur de kan inkräkta på användares personliga integritet.

Måndagens besked kommer bara veckor efter det att Frankrike krävt att Google ska förhandla med utgivare över betalning för att använda deras material.

Martin Yngve/TT

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer