Tips: Så får elbilen längre räckvidd i kylan

2021-12-08 07:00  
Elbilar i snödrivorna kan låta som ett större problem än det verkligen är. Samtidigt är det ingen tvekan om att kyla och snö minskar elbilarnas räckvidd och det drar ström att hålla värme i kupén om man blir stående. Foto: Adam Ihse/TT

Minus på termometern – betyder minus på räckviddskontot. Men hur gör man för att minimera förlusterna? Här kommer fem tips för att bibehålla körsträckan i kylan.

Att elbilar har kortare räckvidd vintertid är kanske inte en nyhet. Och den här vintern lär fler bilägare än någonsin bli varse om problemet.

Ovanligt kallt just nu

Inte nog med att den svenska bilparken numera består av över 100 000 elbilar – 2021 har haft en ovanligt kylig inledning av vintern.

I takt med att kvicksilvret kryper nedåt kommer räckviddsångesten. Förutom att kalla batterier ger mindre tillgänglig kapacitet så krävs det mer energi för värme, och rullmotståndet i snö/slask är högre än på torrt underlag.

Läs mer: Så mycket kortas elbilens räckvidd av kyla och värme

Men det finns en hel del saker man kan göra för att minimera sina förluster – och se till att få ut de mesta möjliga kilometrarna ur batteriet.

Värm upp innan avfärd

Precis som du själv mår bra av att vara väl uppvärmd innan ett gympapass – så trivs bilen bäst när den är varm. Och i en elbil så är det några hundra kilo batterier som ska upp i temperatur.

Visst kan man värma upp under färd – men det kostar dyrbara elektroner. För de som ser till att ställa in bilen på förvärmning när den står ansluten med sladd, antingen via schema eller via app innan avfärd har mycket att vinna.

Läs mer: Här är Teslas fyrhjuling Cyberquad – för barn

Utöver att räckvidden maximeras – blir sekundäreffekten att du får starta färden i en uppvärmd bil.

Använd sätes och rattvärme

Strålningsvärme är mer effektivt än klimatanläggningen – och därför är det mer energismart att se till att värma upp sig med sätes- och rattvärmen än att ställa in AC:n på 25 grader och fullt blås. Likväl är det bättre att låta värmeelementen i vind- och bakruta jobba.

Det finns numera vissa elbilar som inkorporerat värmeslingor i dörrar och andra paneler för att på så sätt effektivisera hur man levererar värme i kupén.

Värmepump och riktad värme

För oss i kalla Norden är värmepump en av de viktigare tillvalen man kan göra på sin elbil. Dock är det inte något som alla har – och på vissa bilar krävs det tillvalskryss för att få. Det här gör enorm skillnad för förbrukningen eftersom värmepumpen är effektiv. Lite förenklat kan sägas att en bil med värmepump drar två tredjedelar mindre energi för att värma upp kupén jämfört med en utan.

Läs mer: Så mycket långsammare laddar elbilar vid kyla

En annan finess flera modeller har är att man kan välja vilken del av kupén som energin ska läggas på. Ofta handlar det om att bara värma området runt föraren, vilket då självklart ger en energibesparing.

Kontrollera lufttrycket

Det här är kanske inte elbilsspecifikt, men är nog så viktigt att komma ihåg. Om du har för lågt lufttryck ökas rullmotståndet, vilket då givetvis påverkar förbrukningen. Kontrollera däcktryck till och från – särskilt om det blivit kallare sedan du senast gjorde det.

Läs mer: ”Banbrytande” vätgasplanet har en räckvidd på nästan 1000 mil

Något som även påverkar är dubbdäck som har högre friktion än dubbfria. Det senare måste man dock välja med omsorg – självfallet ska dubbdäck användas i de delar av landet där det är passande.

Snabbladda när batteriet är varmt

Som i tipset ovan bör batteriet vara förvärmt samt tillräckligt laddat för att klara resan. Men ska du på långresa är det bra att planera hur, var och på vilket sätt du ska snabbladda.

Ett kallt batteri har lägre kapacitet och ska du snabbladda är det vettigt att göra det på en laddare innan slutmålet – på så sätt får du ut mesta möjliga av besöket. Väntar du istället till dagen efter så måste det läggas energi på att värma upp batteripacket.

Läs mer: Så ska Sveriges nya isbrytare se ut: ”fartygen blir toppmoderna”

Om resan är längre än vad som klaras på en laddning så är det många bilar som ser till att hålla optimal värme på batteriet om man plottar resan via en snabbladdare. Det här är inte bara bra för batteriet – det minimerar laddtid och onödiga köer vid laddstationen.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar Batterier

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt