Så här låter en sportig elbil från Audi – ”ska vara premium”

2020-10-08 12:52  

Distinkt och tekniskt, men inte Star Wars. När Audi skulle sätta sin prägel på hur en sportig elbil låter var man på jakt efter något eget och hittade sitt läte… i änden av ett aluminiumrör.

I takt med att förbränningsmotorer försvinner, så tystnar även de naturliga ljuden från bilarna. Men tro inte att det blir tyst i trafiken bara för det. Fordon måste låta, detta för att andra trafikanter och fotgängare ska förstå att något kommer – och sedan i fjol är det lag på att bilar måste låta i upp till 20 km/h.

Hur de ska låta är en smaksak. Nissan har hamnat i ett futuristisk Zoomande, Volvo har valt att försöka efterlikna naturliga trafikljud och Skoda landade i en egen tolkning av retro-motorljud. Mest extrem är väl Fiat vars 500e kommer att glida fram till tonerna av Nino Rotas Amacord.

Audi som förvisso redan har E-tron ute på gatan kommer snart att bredda modellpaletten med E-tron GT. Och med den ska även ett nytt soundtrack introduceras. Ny Teknik var nere i München och fick möjligheten att höra hur den låter, både utanför – och från passagerarplats. Så hur ska då en sportig gran turismo-bil låta?

– Vi började med att inspireras av Star Wars och då särskilt av pod-racingscenen. Men sedan gällde det att hitta ett sätt att applicera det här i verkligheten. Och då på ett sätt som inte var överarbetat och gjorde att vi hade en bil som lät som ett futuristisk rymdskepp, säger Stephan Gsell, ljudtekniker på tillverkaren.

Läs mer: Musk: Snart kan din Tesla prata med fotgängare

Men trots att man började i Star Wars, landade man ganska snabbt i något mer jordnära. Och detta på grund av att Stephan Gsells ljudkollega, Rudolf Halbmeier, snubblade på ett aluminiumrör i trädgården.

– Jag tyckte att det lät coolt och tog med det så att vi kunde börja experimentera, säger Halbmeier som för den dramatiska skildringens skull även tagit med sig aluminiumröret från sitt ljudlabb till pressvisningen.

Ljudet ska kunna ligga i bakgrunden länge

Men det tuffa pluppandet han fått fram genom att micka upp sitt rör var inte riktigt det man ville ha. Nej, ett billjud kan inte vara en evinnerlig loop av det – då skulle nog föraren bli galen. Så hur skulle de ta det vidare? Svaret kom ganska snart i form av en fläkt.

– Ett billjud är inte som en låt där det finns en början, refräng och ett slut. Nej, det är något som ska kunna ligga i bakgrunden länge. Så det blir en balans mellan att få till ett ljud som ska vara premium, utan att vara alltför extraordinärt – men inte heller tråkigt, fyller Stephan Gsell i.

Audi är inte ensamma om att ha tanken om att ljudet ska bidra till bilupplevelsen och förstärka känslor. Men istället för att direkt jobba vidare med sitt fläkt-i-röret-ljud blev nästa anhalt i processen ett typiskt Audi-steg.

– Vi behövde rätt verktyg, men tyckte inte att det fanns något program som vi kunde använda oss av – så vi fick börja med att utveckla egen mjukvara. Och utöver att det gjorde att vi kan bli väldigt snabba i vår utveckling – så har det satt oss i en position att bli pionjärer när det kommer till att utveckla billjud. Så även om det varit många utmaningar längs med resans gång så har vi fått fram något unikt. Många kanske tänker sig att ljud är något man får ur ett instrument, men vi har tänkt mer tekniskt, säger han.

Ska inte låta som en lastbil

I E-tron GT:s fall så påverkas ljudet självklart av hastighet och vridmoment, men även av körläge. För i lägena Dynamic och Comfort så låter bilen även när den står stilla. Och när man vet det, visst låter det lite som ljudet ur en fläkttrumma eller rör. Och när den väl kör iväg så blandas detta upp med ett vinande. Absolut inte oangenämt, och det ska nog sägas att det gör sig bättre i verkligheten än när man hör det på datorn. Även vid backning är det ungefär samma ljud.

– Vi pratade om backljud och insåg snabbt att ha något som låter som en lastbil inte är aktuellt för oss. Så det vi har landat i är väldigt likt, men inte det samma, säger Rudolf Halbmeier.

Men hur låter det inne i bilen? Jag fick möjligheten att från passagerarstolen uppleva E-tron GT med Stephan Gsell. På väg ut till banan förklarar han att den ljudkuliss man tagit fram nu kommer att appliceras på samtliga E-tron GT-modeller – alltså oavsett om det är instegsbilen eller om det är den tuffaste RS-versionen. Man har även valt att hålla excesser i form av publikfriande avgassmällar eller liknande borta från sin elbil.

– Under utvecklingen så lekte vi lite med tanken att introducera ljudknallar och gurglingar som man kan få i vissa prestandabilar. Men vi uteslöt det ur den färdiga produkten. Vi tyckte inte att det skulle vara givande.

Något som Audi-ingenjörerna däremot har valt att ändra var i hur hög hastighet man lät elbilsljudet skvala ur de exteriöra högtalarna. Först var det strypt till att tona ut vid 160 km/h, men nu är det öppna spjäll en bra bit till.

– Nu är det på upp till 220 km/h, detta eftersom vi insåg att det saknades när man körde i höga hastigheter, säger Stefan Gsell.

Felix Björklund

Mer om: Audi Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt