Provkörning: Mazda CX60 – ”Stor crossover med god prestanda”

2022-11-12 07:00  

En välkomponerad anrättning, eller bara en i mängden laddhybrider? Mazda CX60 kombinerar flera fina kvaliteter utan att komma med något nytt. Är de sena till festen eller träffar de rätt, Ny Teknik har testat.

I Sverige är Mazda ett marginalmärke. Man lever i skymundan av de etablerade europeiska alternativen samt de stora asiaterna Toyota och Hyundai/Kia. Dock är Mazda uppskattat av de som vågar sig på valet, och nu har man lanserat CX60 – som är snäppet större och dyrare än vad man tidigare haft. Och till råga på allt så kommer den även som laddhybrid. Är det ett snilledrag, eller har man gått för långt från sina rötter?

Design

Mazda har lyckats med att etablera sin formdesign genom åren. Det syns vad det är för märke som kommer rullande, och den avskalade designen är mer europeisk än vad de övriga japanska märkena har. Stilren om jag får säga det själv.

Inuti bilen möts man även här av en rak och ”enkel” design. Det är konventionellt, vilket ingalunda är dåligt – snarare tvärtom. Mazda har den goda smaken att behålla vissa fysiska reglage, såsom värme, ventilation och klimatanläggning. Att man även har ett vred, samt fyra menyknappar för infotainmentsystemet känns inte heller fel. 

Mazda CX60. Foto: Felix Björklund

I förarsätet sitter man högt. Initialt, efter att ha hoppat över från Toyota Rav4, tycker jag att sätet är väl hårt – dock tar det inte lång tid att vänja sig. 

En spännande finess är att bilen har ansiktsigenkänning för att ställa in körställningen. Det innebär att så fort man sätter sig justerar bilen ratt, stol, head up display samt sidobackspeglar som man förprogrammerat. En riktigt trevlig teknik om man delar bil i familjen och det är stor längdskillnad.

Läs mer: Provkörning: Kia EV6 GT – Familjebil med ordentligt klös

Lite udda är att bilen som standard har rattvärme – men inte sätesvärme. Dock är den bil vi testar utrustad med detta samt ventilerade säten. Och det är med just lite lyxigare finesser och interiörkvalitet som Mazda ska hävda sig framöver. Premium-ambitioner verkar det finnas här.

I baksätet är det ok med utrymme för knäna men lite trångt om fossingarna. Mittenplatsen är väl hård och kanske inte något man transporterar folk i på längre resor. Dock får de som huserar i yttersätena sätesvärme (mot tillval).

Baksätet i en Mazda CX60. Foto: Felix Björklund

Lägst bak ska det få plats 570 liter inalles, då med lite stuvutrymmen inräknade. Positivt är att sätesfällningen är 40/20/40 vilket ger flexibilitet. En annan viktig sak är att Mazda-hybriden får dra 2,5 ton – tillräckligt för mången båtägare, och en sak som exempelvis konkurrenten Toyota Rav4 inte är i närheten av.

Teknik

CX60 är den första bilen från Mazda som byggs på den nya ”Skyactive Multi-Solution Scalabel Arcitecture”. Alltså en ny plattform. Modellen är även den första laddhybriden man försöker sig på. Så milt uttryckt – det är en hel del ny teknik för tillverkaren här.

Tittar vi på drivlinan har man valt en uppsättning där en 2,5-liters bensinmotor jobbar tillsammans med en elmotor och skickar ut kraften via en ny åttastegad växellåda till alla fyra hjul. Effektmässigt ges 191 hästkrafter via fossileldning och motsvarande 175 hk ska man få från elmaskinen. När de jobbar tillsammans ska systemet kunna ge 241 kW eller 327 hästkrafter.

Under motorhuven på en Mazda CX60. Foto: Felix Björklund

Energin till elmotorn kommer ur ett 17,8 kWh stort batteri och under bra förhållanden med försiktig körning ska det gå att ta sig upp till 63 km på en laddning. Även under kallare förhållanden ska det gå att komma rätt långt, detta tack vare att man har installerat ett PTC-element för värmereglering.  

När det kommer till infotainmentsystem i Mazdan så påminner styrningen av det om systemet som BMW använder. Det innebär ett större vred för att navigera – och det fungerar bra.  

Att bilen har trådlös koppling av Apple CarPlay och Android Auto är också väldigt trevligt. Utöver mittskärmen för infotainment och förarinstrumenteringen har bilen som standard head up display 

Mazda har valt att utrusta laddhybriden med en ombordladdaren på 7,2 kW. Det innebär att man på runt tre timmar kan få fullt batteri. Här märks det att tillverkaren har lärt sig av tidigare misstag. För när de lanserade sin elbil MX30 hade den bara teknik på 6,6 kW enfasladdning – vilket gav väldigt långa laddtider vid laddboxen. 

På vägen

Mazda har ju haft "Zoom zoom” som slogan och menat att de är de som är fanbärare för asiatisk körglädje. Hur står det sig nu när man skeppar iväg en crossover med teknik man inte tidigare hållit på med?

Vi börjar med att rulla iväg på en ren elbilstur. Alltså att se vad CX60 kan prestera om man inte besvärar bensinmotorn. Det första som slår mig är att elmotorn ”gnäller” en hel del. Den låter snudd på hela tiden vilket irriterar. 

Något som även märks väldigt tydligt är växellådan. När man kör på el känns tydliga hack när mekaniken ska varvtalsmatcha. Personligen tycker jag det här förtar lite av känslan och här har Mazda inte alls fått samma raffinemang i drivlinan som exempelvis BMW har. 

Men hur långt kom vi då på el? Officiellt ska CX60 klara upp till 63 kilometer. Under de dagar vi testar är det mellan 6 och 13 grader ute vilket resulterade i att när bilen var fulladdad visade den mellan 42 och 57 km på mätaren. När vi sedan testade på vår testslinga presterar bilen bra. Visserligen kom vi aldrig mer än 55 km, men allt som oftast var räckviddsuppskattningen bilen gjorde i början nära vad vi slutligen hamnade på.

Sidan av en Mazda CX60. Foto: Felix Björklund

Bilen har 327 hästkrafter och på pappret är accelerationen 0-100 km/h något man ska klara av på 5,8 sekunder. Det här är ingalunda siffror att fnysa åt, men samtidigt kanske inte den typen av körning man ägnar sig åt i en CX60. Bilen rör sig dock bättre än vad de flesta konkurrenter mäktar med.

Den mer vardagliga uppfattningen är blandad. Kör man på el och trycker på för en omkörning – är det en hel del väntetid innan de båda motorerna kommit överens och man får tillgång till kraften. Slår man istället i sport-läget får man kraften, men då hänger bilen kvar på växlarna länge efter man slutat gasa. 

När det inte är motorväg och vi istället testar lite ”svängigare” körning är resultatet ganska blandat. Styrningen i Mazdan är bra viktad och lite åt det tyngre hållet. Bilen känns överlag mer klassiskt stor-crossover än elektrifierat lätt. 

Mazda har velat att CX60 ska kännas sportig, och även om körglädje kanske inte är det ord man ska applicera på bilen – är det god balans mellan styrning, gasrespons och chassi. Det är mer åt det komfortabla hållet jämfört med exempelvis en BMW X3, men samtidigt mycket stramare och linjär i sitt uppträdande än vad en Toyota Rav4 är.

Läs mer: Provkörning: Toyota Bz4x – ”Habil, trygg och lagom”

Att bilen i normaldrift i huvudsak driver på bakhjulen ger även en annan känsla när man kör.

Inte det sportigaste alternativet, men heller inte en bil som gör bort sig när det ska gå snabbt helt enkelt.

Efter att ha testat bilen i nämnda scenarier var det dags att titta på körekonomin. Laddhybrider lockar ju med att laddningen ska spara stora mängder bensinpengar. Och i CX60:s fall stämmer det. Resor på under tio mil resulterade i en förbrukning på låga 0,18 l/mil. Dock slutade längre körningar på en förbrukning på 0,77 l/mil. 

Summerat

Mazdas laddhybrid kommer sent till kalaset. Men även om den inte är nydanande, är det inte ett dåligt alternativ. Här får man en stor crossover med god prestanda i både köregenskaper och elektrifiering – detta till ett i segmentet bra pris.

Jämfört med exempelvis Rav4 är bilen mycket trevligare att köra och känslan är definitivt mer premium både bakom ratten, i infotainmentsystemet och i interiörkvaliteten. Dock är elektrifieringsbiten inte lika bra.

Fakta Mazda CX60

Pris: från 517 500 kr

Pris testbilen 623 100 kr

Drivlina: 2,5-liters bensinmotor + elmotor

Maxeffekt förbränningsmotor: 141 kW / 191 hästkrafter 

Maxeffekt elmotor: 129 kW / 175 hästkrafter

Systemeffekt: 241 kW / 327 hästkrafter

Max vridmoment: 500 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 5,8 sekunder

Topphastighet: 200 km/h

Topphastighet på el:

Batterikapacitet: 17,8 kWh/16,9 kWh netto

Ombordladdare: 7,2 kW

Räckvidd på el: 63 km

Officiell förbrukning: 0,15 l/mil, 2,3 kWh/mil

Förbrukning under test:

Officiellt utsläpp: 33 g/km

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 570 liter / 1 726 liter med fällda säten

Max släpvagnsvikt: 2 500 kg

Längd: 4 745 mm

Bredd: 1 890 mm (utan backspeglar)

Höjd: 1 686 mm

Vikt: 2071 kg

Felix Björklund

Mer om: Mazda

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt