Precisionsarbete när bron ska på plats – ”Det blir väldigt tajt”

2020-03-18 09:20  

Snart ska den nya Slussenbron bogseras och vinschas in mellan Södermalm och Gamla Stan. Det blir en rejäl utmaning att få den 3 400 ton tunga pjäsen på plats med någon decimeters precision.

Sedan några dagar ligger den 140 meter långa, 45 meter breda och 3 400 ton tunga Slussenbron förtöjd vid Stadsgårdskajen. På fredag morgon inleds arbetet med att lägga den på plats.

– Vi bogserar ut den från kajen, vrider den 90 grader, och bogserar den fram till cirka 70 meter från slutläget. Därefter börjar vinsch-fasen, då den dras in med linor medan bogserbåtarna håller emot. Det är många ställen där det blir väldigt tajt, säger Skanskas produktionschef David Karlsson.

Därför har man monterat en så kallad glidstock längs Stadsgårdskajen.

– Så länge pontonerna ligger mot stocken, så ska det passa in fint. När bron ligger i sitt permanenta läge, med en precision på cirka en decimeter, så pumpar vi in vatten i pontonerna för att sänka ner bron på brofästena, säger David Karlsson.

Läs mer: Här är allt du vill veta om nya Slussenbron

När bron dras på plats kommer dess södra ände att svepa över Stadsgårdsleden. Därför stängs leden av redan under torsdagskvällen, och lyktstolpar och andra hinder monteras ner. Man kommer även att stänga slussluckorna, för att minska strömningen i vattnet.

Men fortfarande kan vädret och vattenståndet komma att spräcka tidsplaneringen.

– Visar vindprognoserna på tio sekundmeter eller mer, så får vi göra en ny bedömning. Och sjunker vattenståndet till 44 centimeter under medelnivå så måste vi vänta tills det stiger igen, annars skulle vi köra in i brostöden, säger David Karlsson.

I skrivande stund ligger vattenståndet ungefär 30 centimeter över medelnivå.

– Men det kan fluktuera med flera decimeter på ett par timmar. Och börjar det sjunka snabbt när bron redan ligger över slutläget, då får vi jobba på och kanske prioritera om ordningsföljden för vissa arbetsmoment så att vi får bron på plats på rätt sätt, säger David Karlsson.

Läs mer: Guldbrons färd genom Stockholms skärgård – minut för minut

Bron väntas ligga på plats på fredag eftermiddag, varefter Stadsgårdsleden återställs innan trafiken släpps på igen på måndag morgon. Sedan återstår flera veckors arbete med att dra in bron med millimeterprecision.

– Det blir ganska mycket skruv att dra innan vi är nere på stöden och kan ta bort pontonerna. Sedan ska den förses med vägbeläggning, broräcken och så vidare, och målas i en ännu guldigare färg med ett granulat som reflekterar solljuset väldigt bra, säger David Karlsson.

Guldbron beräknas öppna för trafik till hösten.

Detta är nya Slussenbron, guldbron

Nya Slussenbron blir en central länk i den nya vägen genom Stockholm, och får åtta körfiler samt separerade gång- och cykelbanor. Två av de åtta körfilerna ska gå ner genom en slits i mitten av bron, och möta Stadsgårdsledstunneln på Södermalmssidan.

Den är byggd för att klara 30 000 fordon per dygn utan att trafiken stockas, och väntas stå i 100 till 120 år.

Kostnaden uppgår till cirka 290 miljoner kronor.

Tommy Harnesk

Mer om: Slussen Bro

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt