”Ny laddinfrastruktur krävs för att nå målen i EU:s klimatpaket”

2021-07-15 15:04  

Koldioxidtullar och bensinstopp ingår i det klimatpaket som EU-kommissionen presenterar igår. Men för att Sverige ska nå målen krävs att politikerna tar beslut om ny infrastruktur och vilka standarder som ska gälla. Det säger branschföreträdare till Ny Teknik.

Kollektivt sett ska EU vara klimatneutralt år 2050, men redan till år 2030 ska utsläppen ha minskat med 55 procent. Klimatpaketet ”Fit for 55” innehåller ändringar i handeln med utsläppsrätter, för att även få in sjötrafik, vägtransporter och byggande i systemet. I Sverige finns ett ännu tuffare mål om att minska utsläppen med 70 procent till år 2030, men det omfattar enbart transportsektorn.

Läs mer: Tullar och bensinstopp i EU:s klimatpaket

– Det är positivt att transportnäringen blir alltmer fossilfri, men för att nå målen kräver det samtidigt rejäla statliga investeringar i laddinfrastruktur. För att kunna göra det så måste man först bestämma vilka standarder som ska gälla. Är det trådvägar, induktionsvägar, batteribyten eller laddstationer som gäller framöver? Det måste först lösas, säger Tina Thorsell, chef för samhällspolitik på branschorganisationen Transportföretagen, till Ny Teknik.

Villiga att investera i tunga elfordon

Hon talar dagligen med åkerier och andra ägare av tunga fordon, och enligt henne är både åkare och kunder intresserade av att investera i elektriska fordon. Däremot krävs att de som investerar inte drabbas av obehagliga överraskningar vid senare tillfälle.

Läs mer: Fossilfritt i hamnen ger gräddfil för transportörer

– Elektriska lastbilar och bussar är, lite förenklat, dubbelt så dyra som icke-elektriska och om man ska göra så stora investeringar måste man vara säker på att fordonen går att använda på motsvarande sätt som idag, säger Tina Thorsell.

Knäckfrågan är hur laddinfrastrukturen ska se ut. Ska fordonen laddas under tiden som de körs, eller ska de laddas vid speciella laddstationer, likt den som Circle K nu bygger? Medan personbilar i stor utsträckning kan laddas med hjälp av hushållsel under exempelvis nätter så kräver tunga fordon mycket el, och det snabbt.

Läs mer: Så här många laddstolpar behöver Sverige 2030

– Om det rullar in 20 lastbilar för att ta lunchpaus på en och samma rastplats så krävs en elektrisk effekt som är i klass med vad som går åt i en mindre svensk stad. Sjöfarten har provat elfärjor, men ibland får man känslan att hela stadens elsystem svajar till när färjorna kopplas in, säger Tina Thorsell.

Kräver politiska beslut för att komma vidare

Hon säger att branschen är redo, men att det krävs politiska beslut för att komma vidare. Annars kommer målen i EU:s klimatpaket helt enkelt inte att nås.

– Visst finns det enskilda aktörer som kanske kan dra järnvägsspår ända in på sina distributionslager, men den typen av lösningar är extremt ovanliga. Nu krävs istället tydliga åtaganden från politiskt håll, med fokus på tidsplan, standard och investeringar, säger Tina Thorsell.

Läs gärna om när Ny Tekniks reporter testar Volvos nya elektriska lastbilar - eller se filmen här:

Anders Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt