Premium

”Ny laddinfrastruktur krävs för att nå målen i EU:s klimatpaket”

Koldioxidtullar och bensinstopp ingår i det klimatpaket som EU-kommissionen presenterar igår. Men för att Sverige ska nå målen krävs att politikerna tar beslut om ny infrastruktur och vilka standarder som ska gälla. Det säger branschföreträdare till Ny Teknik.

Publicerad

Kollektivt sett ska EU vara klimatneutralt år 2050, men redan till år 2030 ska utsläppen ha minskat med 55 procent. Klimatpaketet ”Fit for 55” innehåller ändringar i handeln med utsläppsrätter, för att även få in sjötrafik, vägtransporter och byggande i systemet. I Sverige finns ett ännu tuffare mål om att minska utsläppen med 70 procent till år 2030, men det omfattar enbart transportsektorn.

– Det är positivt att transportnäringen blir alltmer fossilfri, men för att nå målen kräver det samtidigt rejäla statliga investeringar i laddinfrastruktur. För att kunna göra det så måste man först bestämma vilka standarder som ska gälla. Är det trådvägar, induktionsvägar, batteribyten eller laddstationer som gäller framöver? Det måste först lösas, säger Tina Thorsell, chef för samhällspolitik på branschorganisationen Transportföretagen, till Ny Teknik.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här