Northvolt bygger jättefabrik på 50 GWh – tillsammans med Volvo Cars

2021-06-21 09:26  

Batterijätten och fordonsjätten skapar ett gemensamt samriskbolag som ska bygga ett utvecklingscenter samt en batterifabrik som blir lika stor som fabriken i Skellefteå. Men det är oklart var fabriken ska byggas.

Det gemensamma bolaget kommer att ägas till hälften av Northvolt och till hälften av Volvo Cars. Det skriver DI.

Den första gemensamma satsningen är ett forsknings- och utvecklingscenter kring batteriforskning. Senast förra veckan skrev Ny Teknik om den kvarts miljard som staten ger till Northvolt för att bygga ett elektrifieringscampus för batteriforskning. Då handlade det om en satsning på Västerås – men trots det är det inte säkert att Volvo Cars och Northvolts gemensamma FoU-center hamnar just där.

– Vi satsar ju mycket på Västerås och Mälardalen, men har inte ännu valt plats för det gemensamma FoU-centret. Även om det inte hamnar där så kommer det i alla fall garanterat att vara väldigt mycket kontakt med Västerås, säger Jesper Wigardt, kommunikationschef på Northvolt, till Ny Teknik.

Läs mer: Staten ger kvarts miljard till Northvolt för batteriutveckling

Han säger att namnet på det gemensamma bolaget är inte ännu bestämt, utan att det interna arbetsnamnet kort och gott är ”Northvolt Volvo”. Efter FoU-center är nästa gemensamma steg att bygga en fabrik som producerar batterier för Volvo Cars med dotterbolaget Polestar. Fabriken ska stå klar år 2026 och beräknas då sysselsätta 3000 personer.

Blir lika stor som Northvolt One

Placeringen för fabriken är inte ännu beslutad, och det är inte ens säkert att det blir i Sverige. Klart är dock att det blir en gigantisk satsning; planerna är en årlig kapacitet på 50 GWh, alltså nästan lika mycket som Skellefteåbaserade Northvolt One, som nyligen höjde sina årliga kapacitetsplaner från 40 GWh till 60 GWh.

– Nu kollar vi rationellt och neutralt för att undersöka var i Europa som fabriken skulle kunna placeras. Vi gjorde ju samma sak för några år sedan och då föll valet på Skellefteå. De två viktigaste faktorerna för placeringen i det här fallet är tillgång till energi och kompetens, säger Jesper Wigardt till Ny Teknik.

Läs mer: Därför bildar Volvo Cars bolag med kinesisk it-uppstickare

Han säger att fabriken har en effekt på ungefär 400 MW och ett årligt elbehov på 2-3 TWh, alltså i samma nivå som Northvolt One. Det enda som än så länge är sannolikt är att batterifabriken i alla fall inte kommer att placeras i norra Sverige

”Jag kan säga så mycket som att det inte blir i Skellefteå. Och antagligen inte norr om Skellefteå heller med tanke på alla de aktiviteter som sker där. Norden är jätteintressant, men vi ska inte utesluta andra ställen”, säger Peter Carlsson, vd för Northvolt, till DI.

Köper in kapacitet från Skellefteåfabriken

I väntan på att gigafactoryfabriken står klar har Volvo Cars som mål att redan 2024 köpa in 15 GWh av battericellerna från Northvolts fabrik i Skellefteå – parallellt med leveranserna från de nuvarande leverantörerna Catl och LG Chem.

– Vi jobbar kontinuerligt med att säkerställa att vi har tillräcklig kapacitet för vår produktion, och eftersom vi ökar produktionen av helelektriska bilar så behöver vi även öka tillgången till battericeller, säger Magnus Holst, pressansvarig på Volvo Cars, till Ny Teknik.

Att den gemensamma fabriken kommer att placeras i Europa är inte enbart av logistikskäl. Volvo Cars betonar även vikten av miljöhänsyn.

– Förutom att få batteritillverkningen närmare vår europeiska produktion så får vi även bättre koll på att batterierna tillverkas på ett sätt som ligger i linje med våra ambitioner när det gäller hållbarhet, miljöarbete och så vidare, säger Magnus Holst.

Anders Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt