Lista: Så mycket får laddhybriderna dra

2020-04-21 06:00  
Snart dags att lägga i båten? Eller åka på hopptävling? Vissa laddhybrider klarar av uppgiften. Foto: Volkswagen

Enligt vissa är dragvikt en akilleshäl för laddhybrider. Men det går faktiskt att kombinera en utsläppsfri pendling med kompetensen att dra lite tyngre släp.

(Artikeln är uppdaterad)

Marken har tinat och nu när värmen kommer börjar allt fler snegla på sommar- och semesternöjen. Men i elektrifieringens fotspår har billandskapet förändrats. Numera är dieseldragare lite på utdöende och istället är det laddhybrider som börjar fylla garageuppfarter och parkeringsrutor.

För vissa innebär övergången en del huvudbry. Detta då laddhybrider historiskt sett har varit inriktade mot att vara effektiva och därför fått kompromissa på saker som dragvikt. Vilket resulterat i att båtägare, campingentusiaster och ryttare har fått välja bort tekniken.

Men det behöver inte vara så att laddbarhet står i kontrast till att kunna dra. Skillnaden mellan vad olika laddhybrider får hänga på dragkroken är stor.

Här har vi sammanställt vad de olika laddhybriderna på marknaden kan prestera. Och visst, om det är så att du dagligen hakar på vikt på dragkroken så är hybriderna inte optimala. Men för alla de som vill ha möjlighet att vardagspendla utan lokala utsläpp, och samtidigt kunna sätta i en båt eller åka på en hopptävling under helgen kolla in listan nedan.

(Du kommer i listan se att vissa bilmodeller är länkade. Om du följer länkarna kommer du till Ny Tekniks provkörningstexter om modellerna)

Ingen dragvikt / Ingen officiell

VW Golf GTE – 0 kg

Toyota Prius Plus – 0 kg

BMW 2-Serie 225xe Active Tourer – 0 kg

Audi A8 60 TFSIe – 0 kg

DS7 Crossback E-Tense – Ingen officiell

Polestar 1 – Ingen officiell

BMW 745e – Ingen officiell

Dragvikt under 1 000 kg

BMW X1 Xdrive 25e – 750 kg

Hyundai Ioniq Plug in – 750 kg

BMW 330e – 750 kg

BMW 530e – 750 kg

Dragvikt: 1 000 - 1 999 kg

Ford Kuga PHEV 1 200 kg

Peugeot 508 Hybrid – 1 210 kg

Opel Grandland X Hybrid 1 250 kg

Peugeot 3008 Hybrid4/Hybrid – 1 250 kg

Kia Niro PHEV – 1 300 kg

Kia Ceed PHEV – 1 300 kg

Kia Optima PHEV – 1 500 kg

Mitsubishi Outlander PHEV – 1 500 kg

Volkswagen Passat GTE – 1 600 kg

Mercedes C300e – 1 600 kg

Skoda Superb iV – 1 600 kg ()

Mercedes A250e – 1 600 kg

Audi Q5 55 TFSIe – 1 750 kg

Volvo XC40 T5 TwEn och T4 TwEn – 1 800 kg

Mini Countryman PHEV – 1 800 kg

Audi A3 e-tron – 1 800 kg

Dragvikt: 2 000 - 2 999 kg

Volvo S/V60 T8 TwEn och T6 TwEn – 2 000 kg

BMX X3 Xdrive 30e – 2 000 kg

Mercedes GLC 300e – 2 000 kg

Audi A7 55 TFSIe – 2 000 kg

Volvo XC90 T8 TwEn och T6 TwEn – 2 100 kg

Volvo XC60 T8 TwEn och T6 TwEn – 2 100 kg

Mercedes E300de – 2 100 kg

Volvo S/V90 T8 TwEn och T6 TwEn – 2 100 kg

Range Rover Hybrid – 2 500 kg

BMW X5 Xdrive 45e – 2 700 kg

Dragvikt: över 3 000 kg

VW Touareg R – 3 500 kg (lanseras efter sommaren)

Porsche Cayenne Hybrid – 3 000 (Turbo) – 3 500 kg (SE Hybrid)

Porsche Panamera Hybrid – 3 000 (Turbo) – 3 500 (SE Hybrid)

Audi Q7 60 TFSIe – 3 500 kg

Felix Björklund

Mer om: Laddhybrider

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt