(Artikeln är uppdaterad)
Marken har tinat och nu när värmen kommer börjar allt fler snegla på sommar- och semesternöjen. Men i elektrifieringens fotspår har billandskapet förändrats. Numera är dieseldragare lite på utdöende och istället är det laddhybrider som börjar fylla garageuppfarter och parkeringsrutor.
För vissa innebär övergången en del huvudbry. Detta då laddhybrider historiskt sett har varit inriktade mot att vara effektiva och därför fått kompromissa på saker som dragvikt. Vilket resulterat i att båtägare, campingentusiaster och ryttare har fått välja bort tekniken.
Men det behöver inte vara så att laddbarhet står i kontrast till att kunna dra. Skillnaden mellan vad olika laddhybrider får hänga på dragkroken är stor.
Här har vi sammanställt vad de olika laddhybriderna på marknaden kan prestera. Och visst, om det är så att du dagligen hakar på vikt på dragkroken så är hybriderna inte optimala. Men för alla de som vill ha möjlighet att vardagspendla utan lokala utsläpp, och samtidigt kunna sätta i en båt eller åka på en hopptävling under helgen kolla in listan nedan.
(Du kommer i listan se att vissa bilmodeller är länkade. Om du följer länkarna kommer du till Ny Tekniks provkörningstexter om modellerna)
Ingen dragvikt / Ingen officiell
VW Golf GTE – 0 kg
Toyota Prius Plus – 0 kg
BMW 2-Serie 225xe Active Tourer – 0 kg
Audi A8 60 TFSIe – 0 kg
DS7 Crossback E-Tense – Ingen officiell
Polestar 1 – Ingen officiell
BMW 745e – Ingen officiell
Dragvikt under 1 000 kg
BMW X1 Xdrive 25e – 750 kg
Hyundai Ioniq Plug in – 750 kg
BMW 330e – 750 kg
BMW 530e – 750 kg
Dragvikt: 1 000 - 1 999 kg
Ford Kuga PHEV 1 200 kg
Peugeot 508 Hybrid – 1 210 kg
Opel Grandland X Hybrid 1 250 kg
Peugeot 3008 Hybrid4/Hybrid – 1 250 kg
Kia Niro PHEV – 1 300 kg
Kia Ceed PHEV – 1 300 kg
Kia Optima PHEV – 1 500 kg
Mitsubishi Outlander PHEV – 1 500 kg
Volkswagen Passat GTE – 1 600 kg
Mercedes C300e – 1 600 kg
Skoda Superb iV – 1 600 kg ()
Mercedes A250e – 1 600 kg
Audi Q5 55 TFSIe – 1 750 kg
Volvo XC40 T5 TwEn och T4 TwEn – 1 800 kg
Mini Countryman PHEV – 1 800 kg
Audi A3 e-tron – 1 800 kg
Dragvikt: 2 000 - 2 999 kg
Volvo S/V60 T8 TwEn och T6 TwEn – 2 000 kg
BMX X3 Xdrive 30e – 2 000 kg
Mercedes GLC 300e – 2 000 kg
Audi A7 55 TFSIe – 2 000 kg
Volvo XC90 T8 TwEn och T6 TwEn – 2 100 kg
Volvo XC60 T8 TwEn och T6 TwEn – 2 100 kg
Mercedes E300de – 2 100 kg
Volvo S/V90 T8 TwEn och T6 TwEn – 2 100 kg
Range Rover Hybrid – 2 500 kg
BMW X5 Xdrive 45e – 2 700 kg
Dragvikt: över 3 000 kg
VW Touareg R – 3 500 kg (lanseras efter sommaren)
Porsche Cayenne Hybrid – 3 000 (Turbo) – 3 500 kg (SE Hybrid)
Porsche Panamera Hybrid – 3 000 (Turbo) – 3 500 (SE Hybrid)
Audi Q7 60 TFSIe – 3 500 kg
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.