Här testflyger Saab med en 3d-printad komponent i Gripen

2021-03-30 06:00  

För första gången har ett Saab 39 Gripen flugit med en komponent som har skrivits ut i 3d inom ramen för konceptet battlefield damage repair. Syftet är att kunna skriva ut reservdelar i fält.

Nyligen genomfördes en första testflygning, där en lucka i flygplanskroppen hade 3d-printats i plast. Planet var en Saab 39 Gripen, som i svenska flygvapnet har beteckningen Jas 39 Gripen.

– Den var inte särskilt komplicerad att printa, och har låg kritikalitet. Men det var ingen liten process att säkerställa att den var flygvärdig och redo att tas upp till flygning med människa ombord, säger Göran Backlund, teknikchef på Saabs affärsområde Dynamics och ordförande för Saabs AM-grupp (additive manufacturing, additiv tillverkning).

Luckan skrevs ut hos Amexci i Karlskoga, ett AM-inriktat bolag där Saab är delägare.

– Och den har prövats på sätt du inte kan föreställa dig. Vi har gjort sugtester, eftersom det blir undertryck när man flyger, vi har skrivit ut provstavar och testat draghållfastheten i alltifrån rumstemperatur ner till extrem kyla, långt utöver vad som är aktuellt vid flygning, berättar Göran Backlund.

Detta är dock inte första gången Gripenplan flyger med delar tillverkade med 3d-skrivare. Saabs AM-grupp har varit aktiv i nästan fyra år, och som exempel har man serietillverkning igång av en 3d-utskriven kylplatta i aluminium. En betydligt mer komplicerad flygplansdel än den nu aktuella kroppsluckan.

– Så vi printar redan en del komponenter på hemmaplan. Men detta är första gången vi flyger med en printad komponent enligt ett koncept vi kallar battlefield damage repair, med ledorden ”keep the mission going”. Vi ser den här luckan som den första av en stor mängd reservdelar som skulle kunna printas i fält. Man kan tänka sig ett containerkoncept där man skeppar med produktionsförmågan snarare än alla tänkbara reservdelar, säger Göran Backlund.

”Undersöker sprickor”

Han pekar på flera fördelar med ett sådant system.

– Det blir flexiblare logistik och kortare ledtider, man slipper förutse vilka delar man måste skicka med, det blir enklare att montera tillfälliga ersättningskomponenter utan att behöva ställa planet medan man väntar på reservdelar, säger Göran Backlund.

Efter testflygningen är kroppsluckan nu tillbaka hos Amexci för inspektion och efteranalys.

– De undersöker den efter sprickor, deformationer och annat, och vi måste förstås göra en ordentlig utvärdering. Men det syntes inga fel på den vid vanlig okulärbesiktning, säger Göran Backlund.

Saabs AM-utveckling fortsätter, både enligt battlefield damage repair-konceptet och vad gäller 3d-printing på hemmaplan.

– Bland annat tittar vi på att printa komponenter som absorberar radarstrålning. Vår enhet Barracuda, som sysslar med kamouflage och maskeringsutrustning, har tagit fram en polymertråd som fylls med nanokolfiber. Kan vi sätta den i en printer och få den additiva tillverkningens designfrihet, då blir det riktigt intressant, säger Göran Backlund.

Faktaruta: Saab och additiv tillverkning

Saabkoncernen består idag av sex affärsområden:

• Dynamics (kärnområde avancerade vapensystem)

• Aeronautics (kärnområde flyg)

• Surveillance (kärnområdena sensorer och ledningssystem)

• Kockums (kärnområde undervatten)

• Industrial Products & Services (IPS)

• Support & Services (S&S).

Från den 1 juli ska de båda sistnämnda affärsområdena vara integrerade med de övriga, så att fyra områden återstår.

AM-gruppen startades 2017 och jobbar gentemot koncernens samtliga affärsområden. Den fokuserar på pulverbäddsteknik (där tunna lager av pulver sammanfogas genom termisk exponering) i både metall och plast, directed energy deposition (där pulver eller tråd fördelas på objektet varefter en laser bränner materialet på plats) i metall, tillverkning av verktyg och fixturer i 3d-printad polymer, med mera.

Saabs samtliga affärsområden printar hos Amexci, ett AM-inriktat samägt bolag där elva ledande industribolag är delägare.

Tommy Harnesk

Mer om: Saab Saab Gripen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt