Här är sakerna som får inbyggda solceller

2019-09-05 06:00  

Solceller integreras allt mer i byggnader, produkter och fordon. När ljuset kan omvandlas till el minskar behovet av bränsle och sladdar.

Genom att placera solceller närmare konsumtionen av el behövs inte stora batterier eller långa elledningar. Den tanken vägleder företaget Epishine, som tillverkar små solcellsmoduler för inomhusbruk.

– Genom att klä in produkter med solceller kan de drivas av den elproduktionen. Man kan till exempel ha solceller i glasfasaden som driver luftkonditioneringssystemet, säger Emma Woxlin, marknadschef på Epishine.

Liknande tankegångar har företaget Exeger, som tillverkar solceller som ska integreras i konsumentelektronik, till exempel hörlurar, mobiltelefoner eller sensorer.

Tältduk med inbyggda solceller

De båda svenska företagen siktar på ungefär samma marknad och solceller som ska absorbera inomhusljus. Men de har valt olika teknik. Medan Epishine satsar på tryckta organiska solceller använder Exeger färgsensiterade solceller, som också kallas Grätzelsolceller. Inget av företagen har dock någon produkt på marknaden än.

Men redan i dag finns det flera andra typer av produkter med integrerade solceller på marknaden, till exempel en uppsjö av miniräknare och trädgårdslampor. Det börjar också dyka upp parkeringsautomater, uppkopplade soptunnor och vägskyltar med inbyggda solceller.

För ett par år sedan lanserade det svenska företaget Midsummer ihop med norska Tarpon Solar en tältduk med integrerade solceller.

Solceller på biltak

I olika typer av byggnadsmaterial blir det allt vanligare med inbyggda solceller. Då ska materialet både sköta sin funktion i byggnaden, till exempel att skydda mot regn, och generera el.

Det mest kända exemplet kanske är Teslas takpanna Solar Roof, men det finns också flera svenska företag som säljer bland annat takpannor, takplåt, fasadglas och fasadskivor.

Även inom fordonsindustrin strävar man efter att bygga in solceller för att ta vara på solenergin. Hyundai presenterade nyligen sin första modell med ett tak av solcellspaneler, hybridbilen Sonata. Solcellerna ska hjälpa till att ladda bilens batteri. Med sex timmars solsken per dag beräknas taket kunna driva bilen 1 300 kilometer per år. Taket är dock ett tillval som bara kommer att finnas tillgängligt i Nordamerika och Korea.

Hyundaigruppen har tidigare meddelat att hela Kias och Hyundais modellkatalog ska utrustas med solpaneler. Flera andra biltillverkare sneglar också mot solceller på bilarna, bland andra Sonos, Toyota och Lightyear.

Flög jorden runt med solkraft

Det tyska Fraunhofer-institutet har gett sig in i samma genre. Institutet har utvecklat solcellstak för bilar som ska ge ungefär tio kilometers extra räckvidd per dag under soliga sommardagar. Tack vare en färgad beläggning ovanpå panelerna ska solcellerna enligt institutet inte synas.

fartygssidan är det redan vanligt att solceller integreras i konstruktionen för att ge kräm till batteriet. Först att färdas jorden runt med solkraft var katamaranen MS Tûranor Planet Solar mellan 2010 och 2012.

Det förekommer även att solceller används på flygplan för framdrivningen. Det mest kända exemplet är sannolikt experimentplanet Solar Impulse 2, som i etapper genomförde en lyckad jordenrunt-färd mellan 2015 och 2016.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt