Det här är poängen med Volvo Cars mest ”opraktiska” bil någonsin

2021-06-08 16:19  

Den mest otypiska Volvon någonsin. Nya elbilen C40 är sjumilakliv bort från klassiska 240 – och är tillverkarens framtid. ”För dem som vill ha design före praktikalitet”, säger Alexander Petrofski på Volvo Cars.

Tidigare i år presenterade Volvo sin nya elbil C40. Eller ny och ny, det är en version av XC40 – men mindre praktisk.

Ny Teknik får tillfället att digitalt följa med på en åktur med produktexperten Alexander Petrofski samt Anna Arasa Gaspar, expert på uppkoppling och infotainment. Under turen är det tydligt att Volvo inte kommer att ”bli vid sin läst”. 

– Jag tror att vi, precis som alla andra, tittar på utvecklingen. CMA (Compact Moduler Platform – den grundarkitektur som C40 är byggt på) är utvecklad för C-segmentsbilar och redan från grunden hade vi en hel del alternativ för modeller som vi tittade på. Det här var redan då en av dem – och nu kände vi oss redo att lansera, säger Alexander Petrofski.

Läs mer: Provkörning: Långresa med elbilen Volvo XC40 P8 Recharge

Den stora skillnaden mellan XC40 och C40 är taklinjen. Volvo har tagit till samma stilgrepp som BMW, Mercedes och Audi framgångsrikt har använt sig av – att ”coupeifiera” crossovermodeller.

C40 har mindre plats i baksätet, och mindre bagageutrymme.

– När vi utvecklade C40 så prioriterade vi design. Vi ville utveckla något mindre praktiskt. Här fick de traditionella Volvostyrkorna stå tillbaka för designen, säger Alexander Petrofski..

Är det något annat som skiljer förutom en siluett som ska passa trenden?

– I strålkastarna har vi helt ny teknik i form av pixel-lampor med olika funktionalitet. Även baklyktorna är unika, med en lite mer futuristisk stil. Sedan är interiören uppdaterad och helt läderfri. 

Alla som tänkte sig att Volvo skulle varit mer exotiska och kanske justerat drivlinan – tyvärr inte. Det är fortfarande samma upplägg som i XC40 Recharge med dubbla motorer med totalt 408 hästkrafter kopplat till ett batteri på 78 kWh som gäller. 

– Det vi har gjort är att ge den en lite mjukare körkaraktär jämfört med XC40. Det här är mer en stadsbil tänker vi oss. Men nej, det är inga skillnader när det kommer till drivlinor. Vi jobbar med komponenter och mjukvara, så fort något ska ändras så kommer det skickas ut till båda. Och ja, det kommer att lanseras andra drivlinealterantiv och utrustningsnivåer senare, men det är inget jag kan gå in på nu, säger Alexander Petrofski.

Volvo vill ”hålla det enkelt”

Något man dock har ändrat på är namnet. Elbilsversionen av XC40 har ju namnet P8 Twin Engine Recharge. På C40 heter bilen bara Recharge Twin.

– Vi har beslutat att ändra nomenklaturen till något mer lättförståeligt för kunder. De bilar som bara har en motor kommer kallas för Recharge. Vår ambition är att hålla det enkelt. 

Så vem är då kunden för denna okaraktäristiska Volvo?

– Folk som är produktorienterade och villiga att köpa bilen online. Som jag ser det är det de som vill ha mer design före praktikalitet. Bagageutrymmet är ju 90 liter mindre – så det är kanske inte bilen du tar till Ikea, säger Alexander Petrofski.

Insidan av en Volvo C40. Foto: Volvo Cars

Och vad säger ni till trogna Volvokunder som undrar vart praktikaliteten tog vägen?

– Köp en XC40!

Volvo har ju sedan en längre tid tillbaka haft som tradition att spela på sitt långa arv av säkerhetsinnovationer. Som ett led i detta har de flesta nya modeller som lanserats på senare år även haft en helt ny säkerhetsfunktion. Men den tanken är historia nu.

– Vi vill inte begränsa oss till att skeppa ut en bil som är statisk utan det här är en bil som vi kan uppdatera över tid. Det gäller även säkerhet, säger Alexander Petrofski.

Med på turen är även Anna Arasa Gaspar som är ansvarig i utvecklingen av Volvos infotainment och uppkoppling.

Vad skiljer C40 från XC40 när det gäller infotainment och uppkoppling?

– Det är samma system som vi har i XC40 och vi kommer att göra uppdateringar parallellt, säger hon. Vi har många möjligheter och vill absolut integrera mer funktioner, exempelvis ladd- och parkeringsappar. Vårt mål är att bygga en plattform tillsammans med Google. 

Syskonföretaget Polestar lanserade tidigare i år en tjänst för att kunna streama video i bilen – är det något som Volvo kommer att införa nu?

– Nej, inte nu – men vi tittar på hur vi kan ta in mer video och underhållning via Google Play Store. Vi är en av Googles nyckelpartners och har varje månad en diskussion med dem. Vi har ett väldigt bra samarbete där de lär sig om bilbranschen och vi lär oss om plattformar, säger Anna Arasa Gaspar.

Läs mer: Då får bildelningstjänsterna över en miljon fordon

Även om digitaliseringen inuti C40 inte skiljer sig från vad Volvo har gjort tidigare – så medför bilen en stor digital nyhet. C40 kommer som första bil att endast gå att köpa via nätet.

Volvos onlineförsäljning är ännu så länge bara riktad till privatpersoner. I maj sålde tillverkaren 1 119 bilar totalt till kundgruppen och av dessa gick 809 genom traditionella kanaler – och 310 via onlineförsäljning. Frågan är vad bilhandlarna tycker om detta, vad tjänar de på att Volvo tagit en mer aktiv roll i försäljningen? 

– Jag ser det inte som att Volvo gör all försäljning bara för att vi säljer bilen online. Återförsäljarna är lika aktiva i att sälja bilarna. Så här långt, när vi tittar på Care by Volvo (Volvos leasing/abonnemangstjänst) så har de svenska återförsäljarna varit mest engagerande. Och säljer de en bil så blir de ju kompenserade för det säger Magnus Fredin, digitaliseringchef.

”Viktig uppförsäljningskanal”

Magnus Fredin säger att på sikt kommer det nya onlineförfarandet, med mer förkonfigurerade modeller att förändra hur bilar köps. I stället för i dag där väldigt många beställningar är individanpassade kommer det bli mer likt hur det ser ut i till exempel USA.

– Vi har ju inte sålt på lager så mycket i Sverige. Men 80 procent av dem som handlar vill ha bilen snabbt. Sen märker vi att många av dem som köper online är nya till märket – vi når alltså en ny målgrupp.

En stor diskussion i branschen handlar om att sälja tillval digitalt efter det att bilen rullat iväg till kund, så hur ser Volvo på det? Svaret är att ganska kort. Det är på gång, men ännu så länge inget man från tillverkaren vill tala så mycket om publikt.

– Det är klart att det är aktuellt för oss, en viktig uppförsäljningskanal i framtiden. Vi har gjort vissa test redan nu men i takt med elektrifieringen är det något som vi kommer att ha allt mer, säger Magnus Fredin.

Fakta: Volvo C40 Recharge

Pris: från 689 900 kr

Pris Care by Volvo: från 7 790 kr/mån

Drivlina: Dubbla elmotorer, en per axel

Maxeffekt: 300 kW / 408 hästkrafter

Max vridmoment: 660 Nm.

Acceleration 0-100 kM/h 4,7 sekunder

Topphastighet: 180 km/h

Batterikapacitet: 78 kWh (75 kWh netto)

Räckvidd: upp till 420 km

Snabbladdningskapacitet: 150 kW

Ombordladdare 11 kW

Officiell förbrukning: 0,22 kWh/km

Vikt: 2 185 kg

Bagageutrymme: 413 liter

Frunk: 31 liter

Max dragvikt: 1 800 kg

 

Grundprser och tillval

Grundpriset startar på 689 900 kronor – viltet är 10 000 kr mindre än syskonet XC40.

Alternativt kan man välja Care by Volvo från 7 790 kr/mån (vid tre års bindningstid och 1 000 mil/år. Inget pristillägg för att välja metalliclack i stället för den standardsvarta. Inte heller kostar klädslarna något extra. Större fälgar eller dragkrok kostar extra. I månadskostnad adderar det 100 kr respektive 200 kr.

Vill du dock köpa bilen kontant – då kostar lack-val extra. Fälgarna går på 6 000 kronor och den infällbara dragkroken på 11 900 kr.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt