Då lyfte det för elbåtsutmanaren Candela – ”Det krävs ett jävla pannben”

2021-10-25 06:00  

Candela har varit på fallrepet flera gånger. 90 investerare sa nej, feltänk gjorde att prototypen inte lyfte och pandemin utraderade försäljningen. Men vändningen var inte långt borta.

Idén dök upp när han gick och skrotade på landet, efter att ha lämnat det senaste av sina många typiska chefsjobb – som vd för etanoltillverkan Kemetyl. 

– Jag ville inte jobba på ännu ett moget företag med ospännande produkter. Jag ville ha något som var intellektuellt utmanande. Gärna inom teknik och naturvetenskap. Som en bonus fick det gärna vara något som var bra för världen, säger Gustav Hasselskog. 

Under en båttur 2014 började han tänka på hur mycket bensin som förbrukades, och vad man kunde göra åt saken. Gick det att elektrifiera båtar? Eller förändra skrovdesignen? Både och? 

– De planande skroven är redan färdigutvecklade men är fortsatt bottenlöst ineffektiva, säger han.

Candela är ett av bolagen på 33-listan 2021, Ny Tekniks startuplista med Sveriges bästa och mest innovativa unga teknikbolag. Se hela listan här.

Dammig teknik från Sovjet

Vid den tiden sågs bärplansskrovet som en gammal dammig teknik från 1960-talets Sovjet. Men en fördel är att det är lätt att räkna på. Så Gustav Hasselskog skred till verket. 

En sju och halv meter lång båt med ett halvt Teslabatteri borde gå att köra i 60 sjömil på en laddning, kom han fram till. Med facit i hand var det lite i överkant, men ändå ganska nära. 

– Jag började googla runt och insåg att ingen hade gjort kombinationen elektriskt och bärplan. Så jag tänkte att jag testar, säger han.

Läs mer: 33-listan 2021: Det här skiljer oss från andra startuplistor

Gustav Hasselskog gav sig själv ett halvår att arbeta fram en mer genomtänkt idé. Utmaningen var bristen på entreprenörserfarenhet i kombination med att han behövde rätt mycket pengar, särskilt jämfört med om målet var att utveckla en app.

90 riskkapitaliser sa nej

Han kontaktade 90 riskkapitalbolag. 88 sa nej direkt. De två sista sa ja till att träffas. Därefter nej. Men han bestämde sig för att köra på ändå och anställde tre personer. 

– Vi fick trixa oss fram, levde på små medel, läste in oss så gott vi kunde på det vi behövde lära oss om hydrodynamik, termodynamik och självkörande teknik, säger han men konstaterar att de inte hade råd att anställa den expertis de egentligen behövde. 

Eftersom båttypen de ville bygga i grunden är ostabil krävs ett avancerat sensor- och styrsystem för att hålla den på rätt köl. Lyftet upp på bärplanen sker vid cirka 16 knop, därefter svävar den nästan fram över vattenytan.  

Spänningen var förstås på topp när det var dags för provkörning av den första prototypen. Tyvärr visade den ”inga som helst tendenser” att göra lyftet och lämna vattenytan. Då var Gustav Hasselskog på väg att tappa tron på hela projektet. 

– Vi hade tänkt fel, big time. Vi fick ta in en riktig expert på området och göra om allt från scratch. Ett halvår senare flög båten, säger han.

Gustav Hasselskog, vd och grundare av Candela, på provtur tillsammans med Ny Tekniks reporter Tommy Harnesk. Foto: Stefan Jerrevång

Sålde inte en enda båt

I slutet av 2018 bestämde de sig för att gå i serieproduktion med första fritidsbåten kallad C-7. Ett halvår senare började de skeppa dem till kunder.  

Men den hittills största prövningen väntade fortfarande.  

Under andra kvartalet i fjol, när coronapandemin stängde ner världen, sålde företaget inte en enda båt. Försäljningen tvärdog. Även den pågående kapitalanskaffningen frös inne. Den sista kvarvarande investeraren höll dessutom på att ”vrida armen” av honom, genom att ställa vad Gustav Hasselskog beskriver som orimliga krav.  

All utveckling fick läggas på hyllan och företaget gick in i överlevnadsläge. Att gå på semester den sommaren var ingen njutning, även om den akuta krisen avvärjdes med en bryggfinansiering.

Ted-profilen hörde av sig

Candela hade tidigare anlitat extern finansieringshjälp men bestämde sig nu för att lösa den på egen hand, bland annat genom pr i USA. Efter bara några dagar mejlade plötsligt Chris Anderson, kurator för det framgångsrika föreläsningsbolaget Ted. 

– Vi pratade över Skype i 45 minuter. Sedan sa han ”I’m on”, säger Gustav Hasselskog. 

Bolaget kunde tack vare investeringen om totalt 80 miljoner kronor växla upp igen. Utvecklingen av den kommande båten C-8 och motorn C-Pod drogs igång, liksom det nya området för passagerartransporter.

Läs mer: Candela tar in nästan 80 miljoner kronor

Framgången har även gett Gustav Hasselskog möjlighet att ge sin filosofiska sida mer kraft och utrymme i bolaget. Förutom att ha en utbildning till maskiningenjör från KTH har han även läst ekonomi och filosofi vid Stockholms universitet. Tidigare yrkeserfarenheter har dessutom gett honom insikter om vilka värderingar han vill respektive inte vill bygga ett företag med.

C-Pod, Candelas egenutvecklade elmotor som enligt egen utsago är världens effektivaste båtmotor, alla kategorier. Foto: Candela

”Vill vi flytta på solen kan vi göra det”

Om man vill förändra något i världen krävs enligt Gustav Hasselskog två saker: kunskap och självförtroende.  

– Mänskligheten kan åstadkomma vad som helst med universum, inom naturlagarna. Vill vi flytta på solen kan vi göra det, om vi bara listar ut hur. Och det finns ingen gräns för hur mycket kunskap vi kan ackumulera. Det är ballt. 

Gällande självförtroendet så konstaterar han att större organisationer, som han tidigare jobbat inom, snarare brukar premiera försiktighet. 

– Satsar man däremot stort händer ofta något. Men det innebär att man måste ta in lite mer pengar, rekrytera lite smartare människor än en själv, dra på lite mer med marknadsföringen och sikta lite högre med de tekniska ambitionerna.

Candela släppte 2021 båten C-8 som är anpassad för serieproduktion. Foto: Candela

”Rädsla är roten till all ondska”

Han menar att rädslan är roten till all ondska i världen, och att receptet mot det är att försöka skapa en miljö som inte är rädslostyrd.  

– Är folk lätta i sinnet händer massor. Folk börjar göra rätt saker i stället för det de tror att chefen tycker är rätt, säger han. 

Det kan vara lätt att säga, men hur omsätter du det en dag när allt går åt skogen? 

– Jag har två söner och försöker coacha dem med tre enkla levnadsregler. För det första: att alltid bevara lugnet. Rädsla, stress och oro gör att man tappar omdömet och blir arg. För det andra: var vänlig. För det tredje: var inte så allvarlig, tramsa så mycket det går. Vi har en så kort tid på jorden och en evighet i helvetet, så man kan lika gärna tramsa på så mycket som möjligt. 

Har du någon förebild? 

– Steve Jobs. Man kan säga mycket om Apple, men det totala fritänkandet kring hur något borde vara, inte minst estetiskt, tycker jag är enormt fascinerande. Få företag har den förmågan. Många pratar om Tesla, men det är bara en elbil. Den är dessutom lättare att bygga än en bil med förbränningsmotor. För Iphone eller Macbook är det däremot hatten av. Det finns fortfarande inga konkurrenter, trots att pc-byggarna har haft 30 år på sig, säger han.

Läs mer: Båttillverkaren lanserar egen elmotor: ”Först i världshistorien”

”Godisbutik av ingenjörskonst”

Gustav Hasselskog har sedan han var liten gillat att bygga saker, men att det skulle bli båtar han startade eget inom var inte givet. Sina bästa stunder på jobbet har han när han får gräva ner sig i något ingenjörsområde. Och båtar är en godisbutik av ingenjörskonst, som han uttrycker det. 

– Att få ner värmeutvecklingen lite till i poddmotorn, inse vilka enorma effekter det kan ge. Försöka förstå vad som driver värmeutvecklingen, läsa in sig på Maxwells ekvationer … Den fantastiska känslan när man fattar det, trots att det känns svårt med alla grekiska bokstäver. Jag tycker helt enkelt att det är väldigt kul med ingenjörskonst, säger han. 

Maskiningenjör från KTH

Namn: Gustav Hasselskog

Ålder: 50 år 

Bakgrund: Bland annat maskiningenjör KTH, Gambro, IBC Business Network, inköpschef på Nischaya och vd för Kemetyl.  

Förebild: Steve Jobs. 

Candela 

Gör: Eldrivna båtar med bärplansteknik 

Grundare: Gustav Hasselskog 

Ort: Lidingö 

Startår: 2014 

Anställda: Cirka 55 

Nettoomsättning: 32 miljoner kronor 

Riskkapital totalt: 131 miljoner kronor 

Huvudägare: Gustav Hasselskog och Chris Anderson 

År på 33-listan: 2019, 2021 

Johan Kristensson

Mer om: Candela 33-listan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt