Analys: Kia EV6 – ”Erbjuder framtidens elektriska crossover”

2022-02-02 07:00  
Kia EV6. Foto: Kia

EUROPAINDEX. Den första dedikerade elbilen och ett tydligt steg mot nya jaktmarker. EV6 är modellen som Kia ska erövra nya kunder med – och som ska höja märkets anseende. Men vad tycker experterna?

Tidigare i år tog Kia klivet in i ett nytt skede i sitt liv. Då lanserade de EV6, som är den första elbilen byggd på en dedikerad plattform. Här erbjuds prestanda och teknik, med en prislapp som få ens hade kunnat förknippa den koreanska tillverkaren med för tio år sedan.

När Ny Teknik testade bilen beskrevs den som ”fräckare än VW ID4 och mer komofrabel än Model Y”. I en testduell mot just ID4 på hemmaplan var det även EV6 som gick hem med vinnarbältet.

Sverige är en sak. Hur ser det ut i övriga Europa? Har Kias nya modell övertygat även där?

Är det en crossover eller är det bara ett trendigt namn på en kombi? Designen på EV6 är, trots att den kallas för crossover, inte lik det som konkurrenter som VW och Skoda erbjuder. En som tar upp det är franska Numerama.

”Vissa saker får dig att tänka coupé. Men allt ryms i en sedanmall och med upphöjdheten och rymligheten hos en suv – vilket då ska klassificera det som en crossover. Men det är fortfarande svårt att katalogisera denna modell”, skriver de.

Interiören beskrivs av många testare som välavvägd mellan traditionell och modern, med hög tekniknivå. Utrymmen i bilen är även det något som hyllas:

”Med tanke på att det här är en bil på mindre än 4,7 meter är det faktiskt sensationellt bra utrymme”, kommenterar norska Elbil24.

Med den nya plattformen introducerar Hyundai/Kia ett helt batteri med ny teknik. Det är alla assistanssystem man kan tänka sig, stor spännvidd i motoreffekt och rejält hög laddhastighet. Det här är något som snudd på samtliga experter berör. Men det är inte den enda tekniken som berörs.

”Kian kommer med V2L-kapacitet. Det innebär vehicle-to-load – vilket är teknikspråk för att du kan koppla in el-prylar direkt i landsorten och använda bilens batteri. Nu kan du alltså få el till campingen och energi för att ladda elcykeln. Den är till och med tillräckligt kraftfull för att ladda andra bilar”, skriver Sunday Times.

Laddhastigheten imponerar

En av de stora ljusglimtarna i specifikationen av EV6 är som ovan nämnt laddhastigheten. 239 kW ska det gå att komma upp i. Några som testat är norska Teknisk Ukeblad.

”Det tog 28 minuter att ladda från 10 till 80 procent – vilket är tio minuter längre än vad tillverkaren annonserar. […] Flera bilar förvärmer batteriet innan snabbladdning, men enligt importören har EV6:an ingen sådan funktion. I en bil med så hög potentiell laddningseffekt är det extra synd”, skriver de.

Kia har med EV6 valt att verkligen lyfta fram sportighet och körglädje som egenskaper för modellen. Men är det verkligen så – levererar Kian?

”Kia EV6 kan beskrivas som en ’förarbil’ – du känner dig bekväm bakom ratten. När jag satte mig och funderade på bilen efter en lång och mångsidig provkörning fick jag erkänna att bilen är fräck och rolig att köra”, skriver finska Iltalehti.

I Tyskland skriver Auto Motor und Sport:

”Wow, med EV6 har Kia skapat en riktigt bra elbil. […] Bilen är extremt bra i stan, på landsvägar och även på motorväg”

Upplevelsen är liknande på Irland.

”På det stora hela är EV6 väldigt trevlig att köra. Den är tyst i stadstrafik, smidig på motorvägar och har tillräckligt med kraft för enkla omkörningar. Styrningen är direkt och den tar kurvor bra trots att det är en så pass tung bil”, skriver irländska Carzone.

Franska Capital instämmer i att det är en trevlig bil att köra – och lyfter fram de olika möjligheterna som finns för bromskraftsåtervinning.

”Vid ratten uppskattar vi också att kunna justera kraften på den regenerativa bromsningen efter önskemål. Bilen kan bromsas in helt – eller så låter man den rulla på i nedförsbackar vilket gör att man kan släppa gaspedalen helt utan att det bromsas.”

Summerat

Överlag tycks det som att den nya generationens Kia faller Europas experter på läppen. Sett till betyg får Kia EV6 höga 86,89 poäng av 100 möjliga (baserat på 22 källor). Det framkommer att design, prestanda, teknik och räckvidd ger många plus. Att den kanske inte är så rymlig som vissa alternativ vägs upp av att den istället beskrivs ha bättre dynamiska egenskaper.

Polska E-autokult summerar EV6 som ett starkt erbjudande i den växande skaran familje-elbilar.

”Jämfört med konkurrenterna har Kia EV6 mycket att erbjuda, och om vi tar hänsyn till att den är billigare än någon av dessa konkurrenter så är den ett alternativ som inte kan ignoreras”, skriver de.

Top Gear är man riktigt imponerad och där skriver tidningen att Kia EV6 är:

”Ett extremt attraktivt paket som får många av premiumtillvekrarna att se ut att ligga åtminstone två steg efter.”

I Frankrike skriver Blog Moteur att produkten är strålande – det som kan tala emot bilen är varumärkesimagen.

”Kia erbjuder framtidens elektriska crossover, både i stil och teknik. EV6 är riktigt lyckad kombination av prestanda och trygghet och få negativa punkter ger plumpar i protokollet. Kommer den att mötas med det mottagande den förtjänar och är priset inte lite väl högt för en Kia? Framtiden får utvisa”, skriver de.

Europeiska mediernas betyg

I Europaindex får Kia EV6 ett samlat betyg på 86,89 poäng av 100 möjliga (baserat på 22 källor). Som mest kan en bilmodell nå ett poängsnitt om 100 poäng.

Ny Teknik

Mer om: Kia Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt