Opinion

”Tunnelseende hotar skolans digitalisering”

DEBATT. Digitaliseringen av svensk skola står inför ett vägskäl. Förväntningarna är höga och allas ögon är nu riktade mot de digitala nationella proven. Men det är riskfyllt att stirra sig blind på en sak, skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech Industry och Annika Andreasen, vd Svenska institutet för standarder.

Nu kan vi laga flera hål i den digitala infrastrukturen i skolan och använda de digitala nationella proven som hävstång för skolans hela digitala utveckling. Men det finns en oro över kommunernas förmåga att upphandla det som krävs.

Det är ingen lätt uppgift för skolförvaltningarna runt om i landet att säkerställa att deras digitala tjänster inte bara fungerar, utan även fungerar tillsammans. Vi är många som har sett hur det kan bli när en kommun lägger miljoner på något som sedan visar sig fungera bristfälligt. Det är viktigt att kommunerna får förutsättningar att göra rätt. Annars kommer vi att förlora flera år bara på att rätta till misstagen. Här utgör de digitala nationella proven (DNP) ett vägskäl.  

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här