Klimathotet driver teknisk utveckling

2013-02-12 23:00  
Susanna Baltscheffsky, chefredaktör och ansvarig utgivare. Foto: Jörgen Appelgren

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

I höst kommer FN:s klimatpanel IPCC med en ny rapport, om vilka vetenskapliga slutsatser som går att dra om hur människans koldioxidutsläpp påverkar klimatet. Men läsningen blir kanske inte lika hopplös som i tidigare rapporter.

Ett norskt forskarteam har visat att uppvärmningen av atmosfären inte går lika snabbt nu som under 1990-talet. Då bidrog naturliga klimatvariationer till att toppa hastigheten på temperaturökningarna.

Professor Terje Berntsen vid Oslo universitet anser att det ger oss mer tid att hitta nya lösningar för att klara vårt behov av energi. IPCC har tidigare sagt att till år 2020 måste de totala utsläppen som människan orsakar minska. Om Berntsens forskning håller så är det inte lika bråttom.

Men han betonar att arbetet för att ställa om till ett mer hållbart energisystem måste fortsätta.

Det är förstås här som ingenjörerna kommer in i bilden. Den som läser Ny Teknik vet att omställningen är i full gång.

I det här numret skriver Ny Tekniks reporter Marie Alpman om ingenjörerna bakom ABB:s nya brytare för högspänd likström. Den blev en världsnyhet när den presenterades nyligen, för den gör det möjligt att skyffla över stora effekter i ett elnät, exempelvis från platser där vind- och solel genereras, till de platser där energin behövs.

Den nya brytaren har varit ABB:s största utvecklingsprojekt de senaste åren. Nu finns den till försäljning.

Ett annat exempel på att klimathotet driver teknisk utveckling är SKF:s miljöprojekt Beyond Zero. Nya produkter ska designas så att de leder till mindre koldioxidutsläpp när de används. Läs Helen Ahlboms artikel om hur en elektromekanisk cylinder minskar utsläppen dramatiskt.

Och just nu är vi många som följer Boeings rysare med sitt nya Dreamlinerplan. De vet ännu inte varför planets batterier började brinna. Men när problemet är löst och planet till slut kommer upp i luften, kommer det att ha 20 procents lägre bränsleförbrukning.

Jag hyser stort hopp till ingenjörernas arbete vid ritborden för att vi ska klara klimathotet.

Susanna Baltscheffsky

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt