Digitalisering
Xiaomi - mer än trendiga mobiler
Kinesiska Xiaomi är inte bara trea i världen på smarta mobiler. Mobiljätten säljer även en Uber-liknande taxitjänst.
Kinesiska Xiaomi har på fyra år blivit världens tredje största mobiltillverkare. Förra året sålde bolaget över 61 miljoner mobiler.
Trots det ser sig inte Xiaomi som en mobiltillverkare, utan som ett internetbolag.
Att all försäljning av mobilerna sker via nätet är omtalat. Men att Xiamoi också säljer rader av överraskande tjänster via sitt tjänstelager MiUi är kanske inte lika känt utanför Kina.
E-post, bilder och musik är självklara tjänster där. Mer överraskande är den Uber-liknande taxitjänsten som säljs till kinesiska kunder, och möjligheten att köpa tågbiljetter, boka läkartider och välja mellan flera hundra varor via e-handelstjänsten och välja mellan upp till 1000 varor.
MiUi används inte bara av ägare till Xiaomi-mobiler, utan kan nyttjas med över 300 mobilmodeller från andra tillverkare.
Tjänstelagret är förinstallerat i Xiaomis mobiler och har numera 100 miljoner användare.