Startup
Volvo startar svensk inkubator för uppstartsföretag

AB Volvo och Volvo Cars ska starta en inkubator för uppstartsföretag i en av de gamla fabrikerna i Skövde. Den nya samlingspunkten får en yta på cirka 20 000 kvadratmeter.
Nu är det klart att AB Volvo och Volvo Cars anammar den nya globala trenden med storbolag som startar en inkubator för att knyta till sig och ge stöd till unga innovationsföretag. I Sverige är den typen av samarbete fortfarande ovanliga.
I en gammal Volvofabrik i Skövde ska en helt ny inkubator vara klar i början av nästa år. Där ska ett tiotal små utvecklingsbolag få plats som jobbar med ny produktionsteknik och digitala verktyg, det som på engelska kallas ”virtual engineering”. Det som skiljer den här inkubatorn från många andra är att både AB Volvo-företagen och Volvo Cars placerar all sin egen forskning och utveckling inom det nya teknikområdet i samma lokaler.
Tanken är att Volvos utvecklare ska jobba nära de utvalda utvecklingsbolagen.
– De unga bolagen ska få tillgång till storföretagens digitala verktyg och deras kontaktnät, säger Patric Eriksson, vd för Gothia Innovation, som äger inkubatorn Gothia Science Park som funnits i Skövde sedan 1998.
Gothia Science Park kommer att välja ut innovationsbolagen till den nya inkubatorn och ansvara för affärsutvecklingsprogrammet.
Läs mer:
Även forskare från Högskolan i Skövde, som jobbar med simulering och framtidens produktionsteknik, ska ta plats i den nya inkubatorn, liksom personerna som jobbar med materialdatabasen Material Connexion.
Den nya inkubatorn öppnas i början av 2017, och väntas ha en yta på ”flera 10000 kvadratmeter” när den är färdig.
Volvobolagen har varit medlemmar i Gothia Science Parks intresseförening sedan starten, men har inte tidigare samarbetat med utvecklingsbolagen på samma sätt som är avsikten med den nya inkubatorn i den gamla Volvofabriken.
– Det här nya samarbetet har vuxit fram under våra samtal i styrelsen, säger Patric Eriksson.
I veckans nummer av papperstidningen Ny Teknik skriver vi mer om att allt fler storföretag startar egna acceleratorer och inkubatorer världen över. Men att svenska företag som anammat trenden än så länge är få.