Premium

”Vi har behövt omvända hela organisationen”

Scanias första batterielektriska lastbil kommer att kosta drygt dubbelt så mycket som en dieseldriven variant. Men redan nu ser företaget att den i vissa fall blir billigare att äga sett över livscykeln.

Publicerad

Det tog Scania nästan två och ett halvt år att komma ikapp ärkekonkurrenten Volvo – men nu har även Södertäljebolaget presenterat sin första helt och hållet batteridrivna lastbil.

Den helelektriska varianten får en räckvidd mellan 130 och 250 kilometer beroende på fem eller nio batterier på totalt 165 respektive 300 kilowattimmar väljs. Dessutom lanserades en laddhybrid med upp till 60 kilometers räckvidd.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här