Opinion

”Västlänken borde kallas Stora tågrånet”

Vid lördagens demonstration, 7 mars, var det många som också visade sitt missnöje mot Västlänken, den planerade järnvägstunneln under Göteborg som ska finansieras delvis med trängselskatt. Foto: Karin Olander / TT

DEBATT. För Sveriges skattebetalare är det relevant att få veta hur mycket Trafikverket har lovat bort i den budget som till stor del sekretessbelagts. Pendeltågstunneln under staden riskerar att bli ett stort slukhål för skattebetalare både i Göteborg och i hela landet, skriver Ann-Marie Pendrill, professor Lunds universitet.

Vart tog teknik och logik vägen i den politiska retoriken om det storskaliga infrastrukturprojekt Västlänken?

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här