Samhälle
Tuffa nätregler godkänns av Europaparlamentet

Europaparlamentet godkänner ett förslag som ska kontrollera innehållet på internet. I förslaget finns bland annat förbud mot vissa typer av annonsering, vilket är ett direkt slag mot internetjättarna Google och Facebook.
Förslaget kallas DSA (digital services act), och det innehåller även bestraffningar för de plattformar och webbsidor som bryter mot omfattande regler kring vilket innehåll som får visas på internet, med nya regler för hanteringen av olagligt och olämpligt material.
Parlamentet antog med stor majoritet förslaget. En skrivning av förslaget har redan godkänts av de ansvariga ministrarna inom EU:s medlemsländer.
Slutgiltig lag på gång
Kompromissförhandlingar inleds nu för att få fram en slutgiltig lag, vilket kan ske redan i vår. Hastigheten på lagförslaget är mycket hög för att vara EU, då EU-kommissionen lade fram förslaget så sent som december 2020.
Parallellt med DSA finns förslaget DMA (digital markets act) vars mål är att reglera marknaden och tvinga de stora nätaktörerna att ge rättvisa villkor för andra företag och konsumenter som använder deras tjänster.
Måltavlorna för förslagen är tydliga: bland dem de amerikanska jättarna Amazon, Apple och Google med dess moderbolag Alphabet samt kinesiska Alibaba.
– De stora (digitala) plattformarna kan inte längre dölja sig bakom slöjor av ignorans. De tvingas nu att möta konsekvenserna av deras logaritmer, sade den danske Europaparlamentarikern Christel Schaldemose i samband med omröstningen.
Stora böter
Bolag som bryter mot reglerna kan komma att tvingas böta upp till sex procent av deras globala årsinkomster.
– Vi vet inte längre vad våra barn gör på internet. . . det är rena vilda västern, säger EU-kommissionären Thierry Breton som presenterade förslaget 2020. Breton har ansvar för den europeiska inre marknaden och flera digitala frågor.