Digitalisering

Trots miljardförlusterna – Spotify tror på gratismodellen

Daniel Ek, vd Spotify. Foto: Sanna Percivall
Daniel Ek, vd Spotify. Foto: Sanna Percivall
Dustee Jenkins, kommunikationschef, Daniel Ek, vd och Cecila Qvist, marknadschef på Spotify. Foto: Sanna Percivall
Dustee Jenkins, kommunikationschef, Daniel Ek, vd och Cecila Qvist, marknadschef på Spotify. Foto: Sanna Percivall
Pressträff på Spotify, när företaget visade upp sitt nya huvudkontor i Stockholm. Foto: Sanna Percivall
Pressträff på Spotify, när företaget visade upp sitt nya huvudkontor i Stockholm. Foto: Sanna Percivall
Dustee Jenkins, kommunikationschef, Daniel Ek, vd och Gustav Söderström, chef för forskning och utveckling på Spotify. Foto: Sanna Percivall
Dustee Jenkins, kommunikationschef, Daniel Ek, vd och Gustav Söderström, chef för forskning och utveckling på Spotify. Foto: Sanna Percivall

Spotify växer så det knakar och gör mångmiljardförluster. ”Men vi skulle kunna vara lönsamma i dag om vi inte investerade en massa”, säger musikjättens grundare och vd Daniel Ek.

Publicerad

Spotify har inte gjort sig särskilt kända för sin öppenhet. Det ska det bli ändring på, lovar företagsledningen i samband med en pressvisning av huvudkontorets lokaler i Stockholm.

En rundvandring visar bland annat upp en supermodern musikstudio där artister kan få spela in låtar. Lykke Li, First Aid Kit och Hov1 är några som redan varit där.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här