Tester
Test: Korta lyckorus när man streamar Xbox-spel på Iphone
Nu går det att spela Xbox-spel på en Iphone. Det betyder inte att det är värt besväret. Xbox Cloud känns fortfarande som en trojansk häst som bidar sin tid i väntan på bättre nätverksteknik, skriver Peter Ottsjö.
En ny Xbox Series X med ett hundratal spel kostar 149 kronor i månaden. Det är dessvärre inte helt sant, men det finns enstaka stunder när det känns så.
Jag har ägnat några timmar här och där de senaste dagarna åt att hemifrån streama och spela Xbox-titlar på Iphone och Ipad. Apples befängda och godtyckliga App Store-regler förbjuder Microsoft från att skapa en egen Xbox Cloud-app men sedan någon vecka går det att nå plattformen från webbläsaren Safari (på Iphone och Ipad: Mac stöds än så länge inte).
Såvida man har ett Xbox Game Pass Ultimate-abonnemang är det busenkelt att komma igång. Väl inloggad är det i princip bara att klicka på ”spela”, välja titel och vänta ut den i sammanhanget inte alltför långa laddningsskärmen.
Är det en titel man spelat tidigare är alla framsteg sparade och man tar vid där man senast slutade. Överlag har Microsoft lyckats bevara samma känsla och miljö som den som möter en när man slår på sin Xbox-konsol.
Xbox Cloud finns för tillfället till Android-telefoner, Iphone, Ipad och pc. Jag använder en Xbox-handkontroll och ett gamingfäste när jag spelar med en telefon som skärm.
(Nästan) allt fungerar utan anmärkning
Allt fungerar utan anmärkning, så länge man bortser från det allra viktigaste: själva spelupplevelsen. Oavsett om jag spelar Forza Horizon 4, Control, Fallout 4, Outer Worlds eller Cities: Skylines så brottas Xbox Cloud med att rita upp allt på skärmen i tid. Mina knapptryck registreras alldeles för många millisekunder för sent och ljudet har för vana att spraka ungefär så där som det låter när blixten slår ned.
Microsoft har precis bytt ut sin maskinpark i Azure-molnet till biffig Xbox Series X-hårdvara och vare sig den Iphone 12 Pro eller Ipad Pro (2021) jag använt kan hållas ansvariga för bekymren.
Problemet är gissningsvis mitt gamla tröttkörda wifi-nätverk hemma som senast jag kollade hade 22 enheter att dirigera trafik till och från. Flera hastighetstester visar visserligen omkring 90 Mbit/s ned och 80 upp, och jag kör på det frekvensband (5 GHz) som Microsoft rekommenderar. Allt det här borde räcka för en mer eller mindre felfri återgivning, men i praktiken är det uppenbarligen inte så enkelt.
Ibland lossnar det. Ibland glömmer jag bort att jag streamar ett prestandakrävande Xbox-spel på en Iphone. Det är tyvärr ett flyktigt lyckorus.
Under tiden står dock inte Microsoft och faller med hur bra eller dåligt deras streaming fungerar över ostadiga wifi-nätverk: den stora fördelen med Game Pass-tjänsten är än så länge alla titlar som ingår i abonnemanget och som kan hämtas hem till en stationär Xbox-konsol.
I takt med att 5g-näten byggs ut lär dock vardagsrumskonsolerna få konkurrens när varje skärm kan bli hem åt de allra senaste spelen.