Startup
Tanka båten med pellets
Tanka båten med pellets. I slutet av maj sjösätts världen första elhybridbåt som drivs med vanliga träpellets. För drivsystemet svarar ett ungt företag i Karlstad.
Båten, som byggs i Kristinehamn, är en 7,5 meter lång snipa från den norska båttillverkaren Storsjöbåt. Den tankas med pellets av samma typ som används i villapannor.
Enligt Martin Larsson, vd för Karlstadsföretaget Precer, som utvecklat elhybriddriften, räcker fyra kilo pellets till en timmas körning.
-?Energiinnehållet i pellets är visserligen lägre än för diesel, men hybriddriften är så effektiv att tanken inte behöver göras större, säger han.
Bränslet matas till en brännare som driver en stirlingmotor eller en ångturbin. Den laddar batterierna, som i sin tur ger ström till elmotorn som driver propellern.
-?Det är ett helt nytt koncept som nu för första gången byggs in i en kommersiell produkt, säger Martin Larsson.
Storsjöbåt kommer att lanserar två modeller av snipan, en öppen variant för dagsturer samt en modell för övernattning utrustad med kabin och kök.
-?Vi har länge sökt ett bra, miljövänligt alternativ. Pellets är lättillgängligt och kräver ingen ny infrastruktur, säger Leif Eikeseth, vd för Storsjöbåt.
Jämfört med en traditionell båt som drivs med diesel blir priset 10 till 15 procent högre.
-?Men det tjänar man snabbt in eftersom bränslekostnaden blir betydligt lägre, säger Leif Eikeseth.
Andra fördelar är att motorn är helt ljudlös och kan leverera värme och el ombord.
Precis som för hybridbilar är batterierna en knäckfråga. Vilka batterier som ska finnas på båten är ännu inte bestämt. Leif Eikeseth räknar med att de måste bytas ut efter fyra till fem år.
-?Det kan bli aktuellt att hyra ut dem, säger han.
Om det blir en stirlingmotor eller ångturbin som laddar batterierna är heller inte avgjort.
-?Vårt system är anpassat för olika typer av värmemotorer, förklarar Martin Larsson.