Premium

Svenske ingenjörens ”Bayobolt” bakom Nios batteribytessystem

Efter 30 år lämnade Jan Bengtsson svensk bilindustrin och styrde kosan mot Shanghai. Där utvecklade han ”Bayobolt” – grunden i det som är Nios batteribytessystem. ”Inte omöjligt att Saab hade kunnat hitta på en sak som batteribyte”.

Publicerad

Inom bilindustrin har utbytbara batterier inte slagit igenom brett. Renault satsade en gång i tiden på det, och så även Tesla – båda avfärdade lösningen.

🔒 För att läsa artikeln behöver du vara prenumerant

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer eller tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
Se andra erbjudanden: nyt.se/prenumerera